Gani Patail Jangan Bikin Malu Malaysia

Ogos 8, 2014 at 6:43 pm 1 komen

The suspect who allegedly shot down Malaysia Airlines flight MH17 on July 17 in Ukraine will be charged in Malaysia as the aircraft was national property, says Attorney-General Tan Sri Abdul Gani Patail.

The International Criminal Court (ICC) has no jurisdiction to carry out any charges on the case as both Malaysia and the Netherlands have said they wished to take action against the culprits, Gani said in a recent interview at his office in Putrajaya.

“In this case, Malaysia and Holland said they wanted to press charges, so the ICC has no jurisdiction over this,” he told The Malaysian Insider.

——————

Ok, kita terimalah alasan Gani, bahawa ICC tidak ada jurisdiction. Tapi perkara ini boleh diperdebatkan. Soalnya, kalau Ukraine, Russia, Malaysia dan lain-lain negara setuju nak bawa ke ICC, rasanya masih boleh dibenarkan. Betul, Malaysia tidak merupakan signatories kepada Rome Statute (ICC); tetapi masih banyak negara terlibat yang menjadi anggota.

Ini petanda baik, bahawa Gani ada keyakinan dia boleh menang. Bagus. Keyakinan itu perlu. Cuma, Gani kena jujur dengan rakyat, jika ada guna pihak luar, berikan nama dan yuran mereka untuk tugasan ini. Tak salah pun. Cuma biar lebih transparen.

Kakitangan AG Chambers kita tahu memang sibuk. Macam-macam kes. Kebanyakannya kalah pula tu.

Ini lagi satu kes besar yang melibatkan banyak pihak dan negara. Kalau lalai, mahu kita tewas lagi.

Ingat kes Batu Puteh? Gani jugalah punya kerja; dia yang cari kononnya pakar, buat kajian kes, bentangkan, teliti, kaji, sudahnya…MELINGKUP.

Blog ni hanya minta Gani lebih hati-hati. Itu sahaja. Permainan international law ini bukan permainan kecil. Katalah Ukraine terlibat (andaian); mahunya Peguam dari Amerika yang turun pertahan. Lalu Gani nak layan?

Belum cerita lagi tentang international pressure.

Harapan kita, jangan bagi malu negara. Gani mungkin ingat ini kes MUDAH dan SENANG. Bentang data blackbox, menang. Belum tentu bro. Banyak details nak kena tengok.

Kalau tengok cara handle kes Nik Nazmi dan sebagainya; ramai pegawai undang-undang AGC ini kena pergi short courses/refresher di luar negara. Sangap.

Advertisements

Entry filed under: MH17. Tags: , , , , , , .

PETRONAS Beri Projek RM4Bilion Kepada Syarikat Bumiputera. Masih Ada Lagi Yang Bising? Kemantapan War Room UMNO Selangor

1 Komen Add your own

  • 1. zizan  |  Ogos 8, 2014 at 7:20 pm

    Aku rasa AG kita ni pendidikan tahap tadika aje. Sebab dia hanya berani ambil tindakan undang2 terhadap orang melayu yang tak tau undang2 dan tak mampu ambil peguam. Tapi kalau cina, tak berani AG nak dakwa. Maklumlah cina lagi cerdik dan mampu upah peguam.

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

w

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Ogos 2014
I S R K J S A
« Jul   Sep »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Capaian Umum

  • 75,333,724 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Ikrar rakyat pertahan Raja-Raja Melayu
    BismillahirahmannirrahimWallahi, wabillahi, wattallahi"KAMI, rakyat Malaysia, yang berhimpun di Masjid Negara Kuala Lumpur, pada hari ini, 22 HB Jun, 2018, Bersumpah dan berikrar:Selagi hayat dikandung badan, selagi darah masih mengalir ditubuh kami, setiap inci sisa hidup kami, akan kami gunakan untuk menggembling seluruh tenaga dan usaha kami, untuk m […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Musram Rakuman

  • PRU-14: PELUANG BN
    JIKA dilihat daripada propaganda parti yang melawan Bn, daripada pilihan raya umum pertama di Negara ini, sebelum PRU diadakan, mereka yakin boleh menang. Parti yang membangkang Bn, dalam usaha mereka menewaskan gabungan 13 parti itu, mereka meniru perjalanan parti Barisan Nasional, menerusi Angkatan Perpaduan Ummah (APU), Barisan Alternatif (BA), Gagasan Ra […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Spbo Terpercaya Memilih Yang Kamu Mau
    Nonton Bola dengan Cara Beda di Spbo Kepada anda yang memiliki banyak kemauan dalam pandangan hidup maka kamu sanggup cobalah terhadap main-main di Spbo terpercaya. Apakah anda bisan nonton bola gitu-gitu saja? Kalau begitu maka akan sangat bagus dan disarankan sekali jika anda coba…Read more ›

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • PRU-14: PELUANG BN
    JIKA dilihat daripada propaganda parti yang melawan Bn, daripada pilihan raya umum pertama di Negara ini, sebelum PRU diadakan, mereka yakin boleh menang. Parti yang membangkang Bn, dalam usaha mereka menewaskan gabungan 13 parti itu, mereka meniru perjalanan parti Barisan Nasional, menerusi Angkatan Perpaduan Ummah (APU), Barisan Alternatif (BA), Gagasan Ra […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Selamatkan Selangor Darul Ehsan

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Medan Info Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

Paling Popular

  • Tiada

%d bloggers like this: