Gani Patail Jangan Bikin Malu Malaysia

Ogos 8, 2014 at 6:43 pm 1 komen

The suspect who allegedly shot down Malaysia Airlines flight MH17 on July 17 in Ukraine will be charged in Malaysia as the aircraft was national property, says Attorney-General Tan Sri Abdul Gani Patail.

The International Criminal Court (ICC) has no jurisdiction to carry out any charges on the case as both Malaysia and the Netherlands have said they wished to take action against the culprits, Gani said in a recent interview at his office in Putrajaya.

“In this case, Malaysia and Holland said they wanted to press charges, so the ICC has no jurisdiction over this,” he told The Malaysian Insider.

——————

Ok, kita terimalah alasan Gani, bahawa ICC tidak ada jurisdiction. Tapi perkara ini boleh diperdebatkan. Soalnya, kalau Ukraine, Russia, Malaysia dan lain-lain negara setuju nak bawa ke ICC, rasanya masih boleh dibenarkan. Betul, Malaysia tidak merupakan signatories kepada Rome Statute (ICC); tetapi masih banyak negara terlibat yang menjadi anggota.

Ini petanda baik, bahawa Gani ada keyakinan dia boleh menang. Bagus. Keyakinan itu perlu. Cuma, Gani kena jujur dengan rakyat, jika ada guna pihak luar, berikan nama dan yuran mereka untuk tugasan ini. Tak salah pun. Cuma biar lebih transparen.

Kakitangan AG Chambers kita tahu memang sibuk. Macam-macam kes. Kebanyakannya kalah pula tu.

Ini lagi satu kes besar yang melibatkan banyak pihak dan negara. Kalau lalai, mahu kita tewas lagi.

Ingat kes Batu Puteh? Gani jugalah punya kerja; dia yang cari kononnya pakar, buat kajian kes, bentangkan, teliti, kaji, sudahnya…MELINGKUP.

Blog ni hanya minta Gani lebih hati-hati. Itu sahaja. Permainan international law ini bukan permainan kecil. Katalah Ukraine terlibat (andaian); mahunya Peguam dari Amerika yang turun pertahan. Lalu Gani nak layan?

Belum cerita lagi tentang international pressure.

Harapan kita, jangan bagi malu negara. Gani mungkin ingat ini kes MUDAH dan SENANG. Bentang data blackbox, menang. Belum tentu bro. Banyak details nak kena tengok.

Kalau tengok cara handle kes Nik Nazmi dan sebagainya; ramai pegawai undang-undang AGC ini kena pergi short courses/refresher di luar negara. Sangap.

Entry filed under: MH17. Tags: , , , , , , .

PETRONAS Beri Projek RM4Bilion Kepada Syarikat Bumiputera. Masih Ada Lagi Yang Bising? Kemantapan War Room UMNO Selangor

1 Komen Add your own

  • 1. zizan  |  Ogos 8, 2014 at 7:20 pm

    Aku rasa AG kita ni pendidikan tahap tadika aje. Sebab dia hanya berani ambil tindakan undang2 terhadap orang melayu yang tak tau undang2 dan tak mampu ambil peguam. Tapi kalau cina, tak berani AG nak dakwa. Maklumlah cina lagi cerdik dan mampu upah peguam.

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Ogos 2014
M T W T F S S
« Jul   Sep »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Capaian Umum

  • 75,253,905 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 142 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • VIDEO: THE BREATHTAKING MAJESTY OF THE WORLD'S HIGHEST WATERFALL
    The World's Highest Waterfall Is So MajesticBy Casey Chan, Sploid, 29 April 2016.Breathtaking. This drone footage of Angel Falls in Venezuela is exactly that. Angel Falls is the world’s highest uninterrupted waterfall at 3,212 feet tall and it is totally stunning to see the water make its way down the side of the mountain and disappear into the mystery […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • Istiqamah dengan Kebenaran
    ISTIQAMAH DENGAN KEBENARANBaru-baru ini, saya dihubungi oleh beberapa individu untuk berjumpa. Atas dasar silaturahim sesama manusia, saya pun sudi untuk berjumpa. Lagipun saya kenal mereka ini.Semasa perjumpaan itu, mereka menyampaikan hajat dan menjemput saya bersama-sama mereka menyertai gerakan "Deklarasi Rakyat" bagi menjatuhkan pemimpin berke […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Jaringan Batshuayi selamatkan maruah Marseille
    PARIS: Juara sembilan kali Ligue 1, Olympique Marseille mengekalkan kedudukannya dalam saingan teratas liga Perancis apabila menewaskan Angers 1-0, awal pagi tadi. Marseille, satu-satunya pasukan Perancis yang memenangi Liga Juara-Juara apabila menjulang trofi itu pada 1993, sebelum ini tidak memenangi 11 perlawanan liga terjatuh di kedudukan ke-16 liga deng […]

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • TERBAIK! MARI KENALI GABENOR BANK NEGARA YANG BARU
    Datuk Muhammad Ibrahim yang bakal menduduki kerusi Gabenor Bank Negara, berkuat kuasa 1 Mei ini adalah antara tiga calon utama yang disebut-sebut sebelum ini untuk menggantikan Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz yang menamatkan kontrak beliau hujung bulan ini.Dengan pengumuman oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sebentar tadi, Muhammad secara sahnya ditaba […]

RSS Musram Rakuman

  • PRN11 Sarawak: Apa Yang Mahu Dilihat?
    Pilihanraya Negeri Sarawak ke-11 menyaksikan hanya 80 kawasan Dewan Undangan Negeri jadi rebutan pada 7 Mei, kerana dua kerusi telahpun dimenangi Barisan Nasional pada 26 April tanpa bertanding.Bagi tujuan menubuhkan kerajaan negeri, maka Bn hanya memerlukan tambahan 40 kerusi bagi menubuhkan kerajaan dengan majoriti mudah.Di atas kertas, pada PRN-11 Sarawak […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • PRN11 Sarawak: Apa Yang Mahu Dilihat?
    Pilihanraya Negeri Sarawak ke-11 menyaksikan hanya 80 kawasan Dewan Undangan Negeri jadi rebutan pada 7 Mei, kerana dua kerusi telahpun dimenangi Barisan Nasional pada 26 April tanpa bertanding.Bagi tujuan menubuhkan kerajaan negeri, maka Bn hanya memerlukan tambahan 40 kerusi bagi menubuhkan kerajaan dengan majoriti mudah.Di atas kertas, pada PRN-11 Sarawak […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 142 other followers

%d bloggers like this: