Bagaimana Agaknya Najib Menangani Krisis Ekonomi 1997?

Ogos 20, 2014 at 6:12 pm 4 comments

Razlan Rafii, Ketua Pemuda Wilayah mengatakan Najib banyak berusaha, bertungkus lumus untuk menangani segala kelemahan kepimpinan yang lalu. Menurut Razlan, Najib sedang berhadapan dengan cabaran yang tidak sama dengan kepimpinan yang lalu, termasuk Mahathir dan Pak Lah.
Kenyataan seperti ini memang biasa dalam UMNO. Bodek dan angkat selagi mampu. Dalam UMNO, tidak perlu rasa malu bila melakukan perkara ini. Ini makanan ruji orang UMNO. Angkat, lambung, jilat, tepuk belakang, puji melangit memang biasa. Razlan memang sudah terdidik secara baik dalam hal ini.
Yang patut Razlan bangkitkan, adalah juga bagaimana banyak juga usaha kerajaan yang semakin menunjukkan jalan gagal.
Kita ambil satu contoh sahaja, Kerjasama Malaysia dan Universiti John Hopkins dalam membina sebuah IPTS yang memberikan tumpuan dalam bidang perubatan. Najib umum di New York. Dengan peruntukan pembangunan hampir RM1.8 bilion. Dengan yuran kursus hampir RM108 juta.
Apa kata Ketua Pemuda Wilayah bab ini? Najib masih dapat markah A?
Pernah Ketua Pemuda Wilayah bertanya tentang hutang negara yang semakin meningkat?
Mesti tak berani. Kalau tanya, jawabnya susah la Razlan nak pakai pangkat Dato’ Razlan. Tak begitu bro?
————————–
Based on Budget 2012 numbers, total government debt outstanding should reach just over RM495 billion by the end of 2012.

The average rate of increase for the last 40 odd years has been about 11% in log terms (log annual changes):

—————————-
Ini data 2012 Lan, belum data 2014 lagi. Jumlahnya, pasti lebih tinggi.
RM495B ini hutang Lan. Hutang yang anak ko dan anak aku akan tanggung satu hari nanti. Banyak projek membazir. Duit macam air. Difaraid ikut suka.
Tak payah cakap pasal PR1MA lah Lan. Berapa puluh ribu rumah yang dibangun setakat ini? Bagi spesifik, nama dan kawasan. Ada?
Baik, agaknya kalau Najib jadi PM pada tahun 1997, apa strategi ekonomi yang diambil kira.
Kalau ikut Najib mudah sahaja…apa yang Tan Sri Dato’ Seri Paul Stadlen cadang. Dia pakai. Penasihat zaman British. Mana Tun tak naik angin.
Ratusan ribu duit rakyat dibayar untuk upah orang putih. Daripada ambil Paul Stadlen, baik ambil Dato’ Razlan Rafii, KP Wilayah. Pandai juga mengampu.
Advertisements

Entry filed under: Datuk Seri Najib Razak, Krisis Ekonomi 1997. Tags: , , , , , .

Menegur……(Mukhriz Mahathir) 10 % Untuk SABAH. Takkan Ada Henti.

4 Komen Add your own

  • 1. sman  |  Ogos 20, 2014 at 8:29 pm

    Kalau Najib PM 1997,Krisis ekonomi munking tak berlaku.Tapi kalau Tun yg jadi PM 2013,sekarang ini munkin pula yg jadi PM ialah Anwar.jangan main kalau,kalau orang lain pun boleh kata kalu.

    Balas
  • 2. Tanpa Nama  |  Ogos 20, 2014 at 10:55 pm

    Bila tun komen hg hentam mukriz..kira apa tun kata btoi la? Pastu hg pon tumpang skaki..dlm 10 tun kata..5 mesti btoi..hg pon taw stadlen tu dok ada d pej pm ..so,apa tun bsing aa btoinya..klo tegoq cara ttup mana org nk hirau

    Balas
  • 3. krenggge  |  Ogos 21, 2014 at 9:23 am

    betulll… Najib habiskan duit pada tempat dan orang yang tak betul. Mana taknya duit habis laju macam air!
    Ntah apa yang dibangga sangat dengan konsultan dan tukang nasihat dia yang ntah apa apa!
    Kalau bagi nasihat percuma, xpa lah jugak, paling kuat najib jatuh tergolek jer, tapi ini nasihat kena bayar, dah la tergolek, duit kat perbendaharaan pun ikut kempis!

    Balas
  • 4. singa pura  |  Ogos 22, 2014 at 12:14 am

    Sapa Razlan Rafii ni. Macamana rupe orang nye…muka bijak ke atau standard muka pemuda umno yg selalu lepak kat kedai kopi sembang nak sub projek

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

w

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Ogos 2014
I S R K J S A
« Jul   Sep »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Capaian Umum

  • 75,334,522 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 10 OF THE STRANGEST PUBLIC TRANSIT SYSTEMS
    10 of the strangest public transit systemsBy Josh Lew, Mother Nature Network, 18 June 2018.Public transit systems are usually quite predictable. Large cities generally have subways or elevated trains supplemented by bus service or street-level trams, while smaller metro areas rely on bus or streetcar networks (or both). In a few cities, however, public trans […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Astro Awani Cover Guan Eng Dengan Tipu Rakyat
    Kalau yer pun nak cover Guan Eng, x payah lah sampai nak menipu rakyat...Baca di sini :Astro Awani Jadi Penjilat Kerajaan Dengan Cuba Menipu RakyatMana pergi etika kewartanan...Rakyat bukannya bodoh...Jadi janganlah buat sesuatu yang menampakkan kebodohan diri sendiri...Dengan penerangan sehala, Astro Awani cuba kelirukan rakyat dgn bagi gambaran kononnya ha […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • HOT N SPICY! THIS IS THE REASON WHY DAP WANTS KHALID TO BE REMOVED?
    Skandal RM200juta : Jawapan Kepada Kenapa DAP Bersungguh Nak Kuburkan Khalid?!!!Pendedahan yang ringkas tetapi mudah difahami.Why is DAP siding with PKR to replace MB Khalid?To recap: In April 2013, a vast swathe of land, covering 1,172 acres – that lies closeto Kota Kemuning, Putra Heights and Bandar Rimbayu with accessibility to four major highways - was s […]

RSS Musram Rakuman

  • PRU-14: PELUANG BN
    JIKA dilihat daripada propaganda parti yang melawan Bn, daripada pilihan raya umum pertama di Negara ini, sebelum PRU diadakan, mereka yakin boleh menang. Parti yang membangkang Bn, dalam usaha mereka menewaskan gabungan 13 parti itu, mereka meniru perjalanan parti Barisan Nasional, menerusi Angkatan Perpaduan Ummah (APU), Barisan Alternatif (BA), Gagasan Ra […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Spbo Terpercaya Memilih Yang Kamu Mau
    Nonton Bola dengan Cara Beda di Spbo Kepada anda yang memiliki banyak kemauan dalam pandangan hidup maka kamu sanggup cobalah terhadap main-main di Spbo terpercaya. Apakah anda bisan nonton bola gitu-gitu saja? Kalau begitu maka akan sangat bagus dan disarankan sekali jika anda coba…Read more ›

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • PRU-14: PELUANG BN
    JIKA dilihat daripada propaganda parti yang melawan Bn, daripada pilihan raya umum pertama di Negara ini, sebelum PRU diadakan, mereka yakin boleh menang. Parti yang membangkang Bn, dalam usaha mereka menewaskan gabungan 13 parti itu, mereka meniru perjalanan parti Barisan Nasional, menerusi Angkatan Perpaduan Ummah (APU), Barisan Alternatif (BA), Gagasan Ra […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Selamatkan Selangor Darul Ehsan

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Medan Info Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

Paling Popular

  • Tiada

%d bloggers like this: