From KHAIRY CHRONICLES to KHAIRY’ WISDOM.

Ogos 25, 2014 at 6:36 pm 3 comments

Penjelasan KETUA PEMUDA UMNO MALAYSIA
Mesti ada yang sengaja nak mengambil kesempatan ekoran kenyataan saya yang dipetik media sepertimana di bawah. Tolong baca sepenuhnya komen saya sebelum mengulas.

Pertama, saya tidak percaya pada paksaan. Sebagai Menteri kita tidak boleh paksa sesiapa yang kerja di kementerian kita untuk menyokong kita. Apatah lagi penjawat awam. Kita kena hormati mereka sebagai profesional dan selagi mereka memberi kerjasama yang baik dan menyokong dasar kerajaan semasa (government of the day) dan tidak membawa apa-apa unsur politik dalam tugasan harian mereka, kita perlu kekalkan hubungan yang mesra dengan mereka.

Ada yang berpendapat bahawa penjawat awam mesti sokong parti kita. Kalau tak sokong parti kita, mereka patut dibekukan laluan kerjaya. Saya rasa ini tidak adil pada penjawat awam. Kita kena hormat prinsip keberkecualian penjawat awam atau civilservice neutrality. Tugas mereka berbeza dengan pengangan politik mereka.

Mungkin ada yang berfikiran konservatif yang tidak boleh terima pandangan saya ini. Bagi mereka, apa yang penting adalah kesetiaan total. Saya rasa pandangan sedemikian agak kuno pada zaman sekarang.

Pendekatan saya berbeza. Saya tidak paksa sesiapa sokong parti saya. Sudah pasti saya mahu mereka sokong parti saya, tetapi lebih baik mereka sokong secara sukarela. Apa guna kita paksa mereka bersorak dan mengangkat banner sokongan kalau itu cuma satu lakonan? Kalau begitu, dalam pilihanraya nanti kita menang sorak, tapi kerajaan tergadai. Tetapi kalau kitamenjalankan tugas dengan baik, penuh amanah dan rajin buat kerja, saya yakin mereka akan mempunyai tanggapan yang lebih positif pada kita. Inilah cara yang betul. Bukan politik paksa memaksa yang tidak menghasilkan sokongan hakiki pada kita.

Selepas ini mestilah ada yang cakap “KJ nak promote gunting dalam lipatan, musuh dalam selimut, bla bla bla.” Jangan cetek sangat. Saya dah kata, penjawat awam mesti jaga tataetika, kerahsiaan dan segala peraturan perkhidmatan awam. Kalau ada yang bocor maklumat atau yang membawa pegangan politiknya ke pejabat, boleh dan harus diambil tindakan. Tetapi bagi mereka yang profesional dan hanya mahu buat kerja berkhidmat untuk negara, janganlah kita ada sangkaan yang buruk pada mereka atau cepat label mereka.

Tiada siapa yang boleh baca hati manusia. Kalau kita paksa orang menyokong kita, tak tentu mereka sokong kita. Hanya melalui teladan kita sebagai pemimpin akan orang menilai kita.

—————————
Sejak kebekalangan ini, lain macam WISDOM Menantu Pak Lah ini. Lain macam. Tak boleh salahkan dia juga, sebab dalam perjumpaan dengan Ketua-Ketua Bahagian pun, Najib ada sebut, KJ adalah antara BINTANG di dalam pasukan Najib. Bintang baru. Kalau pemain level BINTANG ini, memang boleh keras kepala sikit.
Macam Suarez. Macam Balotelli. Sebab mereka bintang, mereka boleh menggigit dan belasah orang ikut suka. Star Player lah katakan.
Wisdom Menantu Pak Lah ini memang kita respek lah. Kita tak harap Pemuda UMNO melenting dan marah Ketua Pemuda pun. Mana ada telor mereka nak buat macam itu. Nanti elaun kena tarik. Itu cara KJ jaga Ketua-Ketua Pemuda. Ada list. Ada KP harga RM12000 sebulan. Ada KP harga RM7000 sebulan. Ada KP yang hanya dibayarkan instalmen kereta. Ikut list.
Wisdom Menantu Pak Lah kata, janganlah kita nak jadi terlalu konservatif dan kuno dalam pendirian. Kakitangan awam boleh suka dan sokong siapa yang mereka suka. Kalau mereka suka Anwar, apa salah kakitangan awam sokong Anwar? Salah? Mesti bebas. Laissez-faire. Politik ini free market. 
 
Kalau inilah pendirian KP UMNO Malaysia, ini adalah satu kemajuan dalam politik Malaysia. Ikut suka orang gomen nak sokong siapa. Kalau rasa Khairy hensem, bijak, pandai, kuat kerja – undi BN. Kalau rasa KJ rasuah, pentingkan kroni, jaga bontot sendiri, korup, skandal – undi orang lain. 
 
Kalau UMNO boleh pertahan KJ dalam kenyataan ini, memang UMNO hebat dan kuat. Konfiden kena tinggi beb. Biar orang gomen tentukan mereka nak sokong siapa. Tak nak hipokrit.
 
Kalaulah WISDOM KJ ini ada zaman Pak Lah; rasanya dah lama UMNO ke laut. Tahun 2008 lagi.
 
Tapi masa tu Pak Lah dan Menantunya juga yang menjerit-jerit ke sini-sana memujuk orang gomen sokong UMNO/BN. Lupo ko waghih? Minta semua orang gomen setia dengan kerajaan.
 
Hari ini, setia dengan kerajaan sudah jadi KUNO berdasarkan Wisdom KJ @ Menantu Pak Lah ini. Memang cemerlang.
 
Antara KUNO dengan kelangsungan parti, mana agaknya jadi pilihan?
 
Minta Naib Ketua Pemuda jawab…kalau ikut POKET…NKP pun kata…SAYA SOKONG BOSS SAYA!!! Cam haram. 
 
Tahniah Najib. Sebab Najib, menantu Pak Lah jadi macam ini. Populariti diri sendiri.

Entry filed under: KETUA PEMUDA UMNO, KHAIRY, Khairy Jamaluddin, UMNO. Tags: , , , , , , .

Kongres Belasah Hadi, PAS Report Card Menteri Besar Knightsbridge, London

3 Komen Add your own

  • 1. anti kj  |  Ogos 25, 2014 at 8:48 pm

    hah kj!tak sudah2 kontroversi negatif dan menyakitkan hati.shut up kj,shut up! jagalah belia2 msia dgn semangat kenegaraan dan adab kesusilaan ketimuran sukan negara pun tunggang langgang.itulah padah menyibuk nak jd menteri dalam negara.pemuda umno tah ke mana kj wei!pru 14 tak lama lg dah…jgn ler sibuk bertwitter atau nak mandi ais.sat lg belia2 msia nak mandi ais ramai2 plak.kj ni takda ke budaya melayu atau timur yg bole ditonjolkan.budaya barat pun byk jugak mengarutnya.alahai menantu pak lah….letih tgk kj ni lah

    Balas
  • 2. Azlan Ahmad  |  Ogos 26, 2014 at 12:32 am

    KJ sepatutnya telah dibenamkan bersama Pak Lah…..tapi kepimpinan lembab Datuk Najib masih mengekalkan si KITOL ni dalam kepimpinan Parti amatlah mengecewakan…

    Balas
  • 3. zarman  |  Ogos 26, 2014 at 12:00 pm

    Benda macam ni adalah benda tersirat didalam perkhidmatan awam… Zaman TDM dulu malah lebih lama dari itu pun, hakikatnya penyokong pembangkan bersepah dalam sektor dan jabatan kerajaan… namun tiada mana-mana PM yang bising atau ambil pusing pon… cuma KJ ni saja nak sensasikan nak tunjuk liberal nak tunjuk gentleman lah konon…. benda mcm ni tak payah sebutlah!!!

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Ogos 2014
I S R K J S A
« Jul   Sep »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Capaian Umum

  • 67,414,827 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 132 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 6 ADVANCES IN ROBOTICS THAT ARE BRINGING US CLOSER TO BUILDING A REAL TERMINATOR
    6 Advances in Robotics That Are Bringing Us Closer to Building a Real TerminatorBy Jane C. Hu, Mental Floss, 4 July 2015.After four movies and a TV series - and 31 years after Arnold first told us he'd be back - Terminators are returning to theatres in a fifth instalment: Terminator: Genisys, which hit theatres July 1.No cyborgs walk among us yet (as fa […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • Terus kehadapan...
    Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,Saya dengan ini ingin mengesahkan bahawa saya tidak lagi bercadang untuk meneruskan saman dan tuntutan terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim yang saya telah failkan pada bulan Jun 2014 yang lalu.Ingin saya tegaskan bahawa keputusan saya ini tidak bermakna saya menarik balik segala kandungan di dalam laporan polis yang saya bu […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Laman AIDC Berpindah
    Assalamualaikum wbt. Dimaklumkan mulai hari ini, 31 Mei, laman AIDC berpindah ke tapak baharu di aidcnews.wordpress.com/ Terima kasih dia atas segala sokongan dan mohon maaf dengan segala kesulitan. AIDC

RSS Perak Today

  • Jangan persoal etika pemakaian di pejabat kerajaan
    MUAR – Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Razali Ibrahim mengingatkan pihak tertentu termasuk pembangkang supaya tidak mempertikaikan kod etika pemakaian di pejabat kerajaan. Beliau berkata perkara itu tidak wajar dipersoal atau dipolitikkan kerana tujuannya untuk memastikan warga negara ini bersopan, bermoral dan berdisiplin semasa berurusan […]

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! INI BUKTI MAHATHIR ADALAH LANUN YANG KORUP!
    Selepas tengok lukisan yang dibuat oleh para penasihat ni, maka aku dah yakin Mahathir memang lanun dan korup. Ya, ya aku percaya...Sian kan kat aku ni? Bayangkan lepas aku tengok poster-poster tahap MY HUBBY BULLSHIT ni terus aku dah terpercaya akan poster ni. Wow! So powerful!?Muahahahahaha

RSS Musram Rakuman

  • Benarkah DS Najib Terima RM2.6 bilion?- Ambank Perlu Buat Kenyataan!!!
    1. Dakwaan sebelum ini, bahawa sebahagian wang pinjaman 1MDB telah lesap, namun apabila sedikit demi sedikit penjelasan yang dilakukan berbagai pihak yang ada hubungan dengan syarikat milik Kementerian Kewangan tersebut merungkai dakwaan tersebut, kini-mereka yang mahu DS Najib meletakkan jawatan, terpaksa membuat dakwaan peribadi yakni beliau menerima wang […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Menjelang Penubuhan Parti Islam Mesra DAP
    idea nak tubuh parti Islam progresif bukan idea baru   Petang kelmarin ketika saya menelaah memoir Abdullah CD – Bahagian Ketiga & Terakhir : Perjuangan di Sempadan dan Penamatan Terhormat terjumpa pengakuan yang mengejutkan berkaitan Ustaz Ibrahim Libya.   Saya petik sepenuhnya tulisan Abdullah CD, “Mereka (ahli PAPERI) secara sendiri bangkit berjuang d […]

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Benarkah DS Najib Terima RM2.6 bilion?- Ambank Perlu Buat Kenyataan!!!
    1. Dakwaan sebelum ini, bahawa sebahagian wang pinjaman 1MDB telah lesap, namun apabila sedikit demi sedikit penjelasan yang dilakukan berbagai pihak yang ada hubungan dengan syarikat milik Kementerian Kewangan tersebut merungkai dakwaan tersebut, kini-mereka yang mahu DS Najib meletakkan jawatan, terpaksa membuat dakwaan peribadi yakni beliau menerima wang […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 132 other followers

%d bloggers like this: