Tuan Governor…Daripada Buat Kenyataan Bodoh; Elok Diam

September 5, 2014 at 6:08 pm 5 comments

Minister Datuk Seri Shahidan Kassim is insisting that Putrajaya never promised to abolish the Sedition Act but only to review it, two years after Prime Minister Datuk Seri Najib Razak went on record to repeal the colonial-era law.

This revelation by the Minister in the Prime Minister’s Department comes amid a blitz against opposition politicians, an academic, a news portal and one of its reporters under the 1948 legislation.

Shahidan said Najib’s previous remarks that new laws would replace the Sedition Act did not mean the colonial-era law would be abolished.

—–

Tok Shaidan,
Kita memang tahu Tok bukanlah pandai sangat. Kita tahu fakta itu. Walaupun Tok memang baik, tapi tak perlulah buat kenyataan yang kadangkala menampakkan ketidakcerdikan Tok sendiri. Bawa istighfar Tok. Bawa istighfar.
Ketidakcerdikan Tok ni memang memeranjatkan. Jangan lah Tok nak menegakkan benang yang basah.
Kalau Tok ada masa, cuba Tok tengok ucapan YAB di hadapan Bar Council. Tak apalah, mungkin Pegawai Tok pun malas nak buka website, saya letak di sini.
5.  The record of this government has been to successfully deliver on the promises of law reform that have been made. We promised the Rakyat for a more open and dynamic democracy in Malaysia, and we annulled the 3 Proclamations of Emergency which lead to the expiry of Emergency Ordinances, an action which is unimaginable by many. We promised the Rakyat for a more human-rights friendly legal environment, and we repealed the three controversial laws i.e the Internal Security Act 1971, Banishment Act 1959 and Restricted Residence Act 1933. We promised the Rakyat for a better right to freedom of speech and expression, and we amended the Printing Presses and Publication Act 1984. We said we will uphold the rights of every Rakyat to their freedom of assembly, and we abolish section 27 of the Police Act and introduce the Peaceful Assembly Act 2011. We said we want to hear constructive criticism from the Rakyat in order for us to become a better government, and we announced the intention to repeal the Sedition Act 1948.    These are the few examples to corroborate when we said ‘We walk the talk’.  Judge me not by what I say, but by what I do.
Tok, ucapan di atas memang diucapkan oleh PM. Bukan orang lain. Ucapan pun agaknya disediakan oleh Prof Khyril Anas. Tok kenal dia kan. Ala…yang….tu. Hah..yang itu. 
 
Tok elok ambik air sembahyang dan tengok balik ucapan itu. Jangan buat malu lah Tok. Jangan buat malu. 
 
Tok mungkin senyum sampai ke telinga bila orang panggil Tok ‘Governor’…konon untuk jaga Parlimen. Tak ke mana pun.
 
Jangan bercakap kalau tak tahu Tok ya…duduk diam-diam.
Advertisements

Entry filed under: Datuk Seri Shahidan Kassim. Tags: , , , .

Anwar Lebih Rela Nik Nazmi Jadi MB.. Zahid Lambat; Hisham Dah ONN Jaafar

5 Komen Add your own

  • 1. helang  |  September 5, 2014 at 6:25 pm

    Majority rakyat tak mahu ISA, Akta Hasutan dimansuh.

    Kalau betul majority rakyat nak mansuhkan undang tersebut, apa buktinya. Bar Council bukan mewakili rakyat. Dia orang tu pemusnah rakyat. Sekarang ini kita dah huru hara kerana tidak ada ISA.

    KAMI SOKONG ISA DIHIDUPKAN SEMULA DAN AKTA HASUTAN DIKEKALKAN.

    Balas
  • 2. Tok Jinda  |  September 5, 2014 at 8:08 pm

    MINTA CONSTRUCTIVE CRITICISM, TAPI DAPAT DESTRUCTIVE CRITICISM.
    GOMEN NEED TO RETHINK, THIS TIME BIAR CERDIK SIKIT.
    SEE THE HAPPENINGS NOW….LIKE A FREE FOR ALL.
    GOMEN SHOULD BE PRO ACTIVE..BUKAN CARI POPULARITY SAHAJA.
    PREVENTIVE ACTS MUST BE RETAINED FOR THE SAKE OF NATIONAL SECURITY.
    THAT SIMPLE…………..

    Balas
  • 3. Kassim Selamat  |  September 5, 2014 at 9:39 pm

    Pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri adalah satu KESILAPAN BESAR Kerajaan pimpinan Najib. Sekarang nampak ramai yang biadap tentang perkara-perkara dalam perlembagaan, agama Islam, Hak Istemewa Melayu dll. Kalau Akta Hasutan di mansuhkan lebih banyak perkara-perkara biadab akan dilakukan oleh golongan tertentu.

    Pada saya Akta Hasutan jangan di mansuhkan. Bahkan Akta Keselamatan Dalam Negeri yang lebih ketat perlu di gubal dan diterima pakai. Singapura ada ISA nya, USA ada Patriot Act nya, United Kingdom pun ada Akta Keselamatan dalam Negerinya.

    Negara-negera maju tersebut melaungkan hak asasi manusia tetapi mereka lebih dahsyat dari Malaysia. Kalau yang buat bising nak akta ni dan tu dibatalkan silalah pergi ke negara-negara maju tersebut dan hidup disana. Baru padan muka mereka dan sedar berapa tingginya langit.

    Balas
  • 4. kassim selamat  |  September 6, 2014 at 12:54 pm

    Ai… Nampaknya kalau komen yang dibuat tidak sebulu dengan pandangan tuan ianya akan dipadam. Don’t talk about hak asasi, equal right, dll Tuan musang berbulu ayam

    Balas
    • 5. kassim selamat  |  September 6, 2014 at 12:57 pm

      sori brother. tersilap hantar komen fasal musang berbulu ayam.

      Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


September 2014
I S R K J S A
« Ogo   Okt »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Capaian Umum

  • 75,318,111 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 7 MOST EXTREME PLANETS EVER DISCOVERED
    The seven most extreme planets ever discoveredBy Christian Schroeder, The Conversation, 9 June 2017.Scientists recently discovered the hottest planet ever found - with a surface temperature greater than some stars. As the hunt for planets outside our own solar system continues, we have discovered many other worlds with extreme features. And the on-going expl […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Orang kg perlu tahu DOJ wayang tamil Madey khianati negara
    Scrip writer: Clare RewcastleLeading Actor: KhairuddinSupporting Actor: Matthias ChangSupporting Actress: Loretta LynchProducer: Mahathir-SorosDirector: ? (Mystery)Semua ini berdasarkan complainant yg mana sesiapa pun boleh buat complainant.COMPLAINANT ADALAH KHAIRUDDIN ABU HASSAN DAN DIBANTU MATTHIAS CHANG.Sepatut kita sedar bahawa bukan Najib atau Rosmah y […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Aksi Berani, Gaya Sedondon Raya 2017
    SAMBUTAN  Hari Raya Aidilfitri 2017 diraikan dengan penuh ragam dan aksi menarik hingga ia menjadi tular di media sosial. Aksi ‘luar biasa’ ini turut mencuit hati netizen di laman media sosial. Gaya bergambar dengan gaya yang unik, pakainan sedondon yang memang terbaik antara yang dikongsi  di laman Facebook. Tidak perlu menjadi artis untuk galmor, cukup sek […]

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! GAMBAR ROSMAH KHATAM QURAN PASTI AKAN BUATKAN PARA HATERS KEPANASAN!
    Walau beliau dihina dan dicerca dengan pelbagai tohmahan namun tanggungjawab beliau terhadap Allah tetap beliau laksanakan. Ini adalah gambar sekitar majlis khatam Quran Datin Seri Rosmah.Kepada yang menuduh beliau macam-macam cuba anda cerminkan diri anda, apakah anda bersih dan maksum? Sudah berkali beliau jawab tohamahan yang dilempar terhadap beliau teta […]

RSS Musram Rakuman

  • Kerjaan BN Sabah- Sudah Mantap: Mengapa Perlu Ubah?
    Perjuangan parti Warisan Sabah, kononnya mahu kerajaan negeri yang kuat, supaya kerajaan pusat mendengar suara rakyat Sabah. Sejak tahun 2004, kerajaan negeri Sabah adalah kerajaan terkuat di negara ini, selepas negeri Sarawak. Jadi mengapa mahu mencari lagi kerajaan negeri yang kuat???Terlupa kah Datuk Shafie Apdal, bahawa Sabah dan Sarawak merupakan simpan […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Kerjaan BN Sabah- Sudah Mantap: Mengapa Perlu Ubah?
    Perjuangan parti Warisan Sabah, kononnya mahu kerajaan negeri yang kuat, supaya kerajaan pusat mendengar suara rakyat Sabah. Sejak tahun 2004, kerajaan negeri Sabah adalah kerajaan terkuat di negara ini, selepas negeri Sarawak. Jadi mengapa mahu mencari lagi kerajaan negeri yang kuat???Terlupa kah Datuk Shafie Apdal, bahawa Sabah dan Sarawak merupakan simpan […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

Paling Popular

  • Tiada

%d bloggers like this: