Menteri Belia & Sukan GAGAL Lagi di Sukan Asia?

Oktober 1, 2014 at 6:13 pm 2 comments

IN telling the national Asian Games contingent to forget about the eight-gold official target, Sports Minister Khairy Jamaluddin sought to ease the burden of public expectation on the athletes.

After four years of preparation and millions of ringgit spent, the minimum target set for the 280 athletes headed for Incheon is one less than the nine won in Guangzhou in 2010.

While abhorring official targets, Khairy justified the eight-gold number on the basis of detailed analysis of the strengths and weaknesses of the national athletes vis-a-vis their continental rivals.

The joint analysis done by the Olympic Council of Malaysia, National Sports Council, National Sports Institute and 25 national sports associations also involved factors including current and past results, the strength of the field in Incheon and Malaysia’s reliance on a select few sports for medals.

However, eight gold medals would mean a halt to the steady improvement over 20 years shown by Malaysian athletes since 1990, culminating in a best-ever nine-gold haul in 2010.

It took Malaysian athletes 40 years in Doha in 2006 to top the-then record of seven gold set in 1966.

“A proper measurement of performance is needed rather than merely counting the number of gold medals,” said Khairy after handing over theJalur Gemilang to chef-de-mission Datuk Danyal Balagopal in Putrajaya yesterday.

—————

Apapun yang nak diperkatakan, Menteri Belia & Sukan yang selalu dianggap oleh Ah Jib Gor sebagai Menteri yang paling ‘performing’ di dalam kabinetnya pada ketika ini, masih gagal membawa Malaysia ke mercu kejayaan yang diharapkan.

Bagi menafikan kepentingan PINGAT EMAS, Menteri Belia & SUKAN mengatakan itu bukan penentu yang muktamad.

Menteri suruh rakyat tengok kepada OVERALL PERFORMANCE. Bukan pingat semata-mata.

Soalnya, dalam mana-mana badan sukan, target mestilah diletakkan kepada jumlah emas. Tak perlu lah alih tiang gol YB Menteri.

Pertamanya, akui kelemahan. Nak kata Menteri tak terlibat langsung dalam penentuan jumlah pingat tak boleh juga kan. Dipersetujui di Pejabat Menteri.

Ah Jib Gor rasanya terlalu seronok dengan kepandaian YB Menteri ini berzumba hinggakan tak nampak kelemahan.

Kebanyakan jawatan di agensi-agensi KBS, sudah dihuni orang-orang YB Menteri yang tidak ada basic sukan langsung. Pegang bulu tangkis pun jarang, tetapi mahu diletakkan di takhta yang tinggi.

Projek-projek kecil di KBS, ISN dan sebagainya dibolot oleh 2/3 company yang rapat dengan individu tertentu.

Lepas ini boleh berzumba lagi. Berzumba dengan cerita kegagalan yang tidak pernah habis.

Advertisements

Entry filed under: Khairy Jamaluddin, Menteri Belia & Sukan. Tags: , , , , , , .

AG Ikut Cakap UMNO. IGP Ikut Cakap UMNO. Apa Jawapan Loyar UMNO? Kalau Ikut Sifir Ekonomi IDRIS JALA…Ke Mana BN Dalam Masa 3 Tahun Akan Datang?

2 Komen Add your own

  • 1. Jebon  |  Oktober 1, 2014 at 10:42 pm

    Bak kata KJ…bangang !!!!….hahahaha…dia ke….atau korang ???

    Balas
  • 2. sofian  |  Oktober 7, 2014 at 8:48 pm

    Ya kita gagal dalam sasaran untuk mengutip 8 pingat emas di Sukan Asia 2014! Kegagalan itu salah siapa? Atlit-atlit kita? Persatuan? Menteri? Mereka yang menetapkan sasaran? Jangan kita menuding jari kepada sesiapa hanya untuk mencari kesilapan orang! Kenapa tidak kita sama-sama menganalisis sukan mana yang kita sasarkan emas tetapi tidak pula menjadi? Apakah sebabnya? Di manakah silapnya jika kita patut menang tapi kalah? Apakah kelemahan2 kita berbanding dengan atlit2 negara lain? Banyak lagi boleh kita tanya juga jawab untuk mendapat rumusan bagi segala-gala persoalan ya.
    Selepas postmortem sedemikian, barulah kita mengenalpasti punca kegagalan kita & cuba kita mencari jalan memperbaikinya demi kemajuan sukan negara kita Malaysia. Tahniah kepada mereka yang berjaya! Yang gagal jangan berputus asa, berusaha lagi & semoga anda memenangi pingat untuk negara pada suatu hari nanti. Percaya pada diri sendiri. Malaysia Boleh!

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Oktober 2014
M T W T F S S
« Sep   Nov »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Capaian Umum

  • 75,310,980 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 10 DISGUSTING BEAUTY TREATMENTS
    10 Disgusting Beauty TreatmentsBy Ben Gazur, Listverse, 25 February 2017.How far are you willing to go to get the hot new look? Much of human history has been driven by the desire to present ourselves in our best light. As it turns out, there’s not much that people won’t do in their struggle to be attractive. Here are ten of the grossest things people have t […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • 22 tahun PM, Saudi tak hingin lawat Madey
    PRIME MINISTER NAJIB RAZAK WELCOMES KING SALMAN'S VISIT TO MALAYSIA, ANTICIPATES INCREASED TRADE LINKS AND PEOPLE TO PEOPLE TIES24th February 20171.      This weekend, we will welcome His Majesty King Salman Bin Abdulaziz Al-Saud, the Custodian of the Two Holy Mosques, for a State Visit to Malaysia at the invitation of Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • LAPORAN TERKINI DARI NAUTICAL ALIYA
    MEMASUKI hari kelima pelayaran, kapal Nautical Aliya yang membawa pelbagai bentuk bantuan daripada rakyat negara ini kini sudahpun memasuki perairan Myanmar dengan keadaan cuaca dan laut yang baik, ia membantu memudahkan pelayaran.Wakil Perak Today berkata, sekitar jam 11 pagi tadi (waktu Malaysia), Nautical Aliya telah dihampiri Kapal Peninjau Tentera Myanm […]

RSS Musram Rakuman

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: