Megalomaniac di MoF? Apakah Najib Tidak Perasan Atau Tak Mampu Berbuat Apa2 Dengan KPI Rendah Ketua Setiausaha Perbendaharaan?

Disember 23, 2014 at 6:17 pm 1 komen

Medical Definition of MEGALOMANIA

: a delusional mental disorder that is marked by feelings of personal omnipotence and grandeur
Tan Sri KSP yang ada ini adalah antara yang paling lemah dalam sejarah. Malang kepada Najib, kerana dua orang yang menjawat jawatan paling atas di dalam perkhidmatan awam, KSP dan KSN – adalah dua orang yang sama-sama mempunyai masalah yang sama. Terasa diri hebat dan memuja diri sendiri.
Tapi, KSN lebih kronik. Kerana isteri menjadi penentu kepada segala benda. Waima perjawatan senior kerajaan pun ditentukan oleh isteri, dan bukan berdasarkan kepada prestasi semasa.
KSP yang ada sekarang pun tak jauh beza. Seorang megalomaniac dan terlalu memuja diri sendiri.
Hampir semua BoD syarikat berkaitan MoF mahukan nama dan kedudukannya diletakkan di atas.
Lebih malang, apabila di MoF, jawatan Menteri Kewangan Kedua itu disifatkan sebagai mangkuk tambah sahaja. KSP lebih tinggi dan mesti diberikan perhatian istimewa.
Dengan keadaan ekonomi yang semakin meruncing, elok agaknya Tan Sri KSP melepaskan banyak jawatan di syarikat-syarikat kecil yang tidakpun perlu kehadiran beliau.
Inisiatif seperti MaGIC misalnya, elok dilepaskan dan benarkan orang industri yang urus. Bukan megalomaniac seperti Tan Sri. Kalau setakat perbelanjaan alatulis pun KSP nak tengok; baik jadi HR Manager sahaja.
Tan Sri KSP patut tumpu kepada isu-isu besar negara. Pelaksanaan projek. Pelaksanaan strategi ekonomi. Tatakelola kewangan yang besar-besar. Tender-tender yang ratusan juta.
Tak perlulah KSP beria-ia nak merasmikan benda-benda kecil, semata mata nak nampak penting dan hebat.
Dalam mesyuarat strategik, pandangan Tan Sri bukannya brilliant pun. Sekadar biasa-biasa sahaja. Teori ekonomi? Tak payah cakaplah. Buang masa.
Khailee Ng – MAGiC

Entrepreneur and 500 Startups managing partner Khailee Ng (picture) has stepped down from his post on the board of directors of the Malaysian Global Innovation and Creativity Centre (MaGIC).

A spokesperson from MaGIC, a government-funded agency tasked with catalysing the entrepreneurial ecosystem in Malaysia, confirmed that Ng was no longer on the board, adding that Husni Salleh, the chief executive officer (CEO) of Teraju, was recently appointed to the board.

Teraju (Unit Peneraju Agenda Bumiputera or the Bumiputera Agenda Steering Unit) is an agency set up in 2011 to assist the growth and development of bumiputera entrepreneurs, reporting directly to the Prime Minister’s Department.

With Dr Mohd Irwan Serigar Abdullah, secretary-general of the Ministry of Finance, as the chairman, other board directors include Azmil Zahruddin Abdul Aziz, executive director, Investments at Khazanah; Jamaludin Ibrahim, CEO of Axiata Group Bhd; Fauziah Yaacob, deputy secretary general (Investment), Ministry of Finance; and BiotechCorp CEO Dr. Mohd Nazlee (see below).

– See more at: http://www.themalaymailonline.com/tech-gadgets/article/500-startups-khailee-ng-steps-down-from-magic-board#sthash.Fcp5lofl.dpuf

Apa Agenda BUMIPUTERA di MaGIC?
Kalau harapkan mamat KSP ni, boleh jalan dengan agenda Bumiputera. Semuanya retorik dan sedap pada mata sahaja. Tak real pun.

Entry filed under: MaGIC, Malaysian Global Innovation and Creativity Centre, Teraju, Unit Peneraju Agenda Bumiputera or the Bumiputera Agenda Steering Unit. Tags: , , , , , , , .

Anwar Pertahan Qaradawi Untuk Kes Liwat @ Hak Asasi Manusia? Selamat 2015 – 10 Tindakan Najib Yang Boleh Mengubah Peluang BN Dalam PRU ke14. Lakukan Perubahan Sekarang.

1 Komen Add your own

  • 1. ikeazman  |  Disember 23, 2014 at 8:14 pm

    Setuju KSP tak menyumbang apa2 pun DLM strategic ekonomi , SUB Datuk S. Kumaran hanya duduk sahaja Tanpa berbuat apa2 dgn masalah rakyat Dan peningkatan kos Sara hidup. Hanya menunggu hari pencen dan pemalas.Masalah hutang 80% Dari household income pun no action malah menjadi barua kepada CTOss dlm monopoly utk membankrapkan Dan menyenarai hitamkan bumiputra. Byk proposal Dari bumiputra dipendamkan kerana tak mahu ambil risiko.semacam ada kartel utk melindungi monopoly ctoss flm data kewangan ,Agen insurance cuma 1 Dan Agen SIM card cuma 2 utk seluruh negara.

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Disember 2014
M T W T F S S
« Nov   Jan »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Capaian Umum

  • 75,303,277 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 144 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 6 BEST FITNESS TRACKERS OF 2016
    The 6 best fitness trackers of 2016By Simon Crisp, New Atlas, 30 November 2016.Many people strap on a fitness tracker or sport swatch to monitor how active they are, and in the hope it will help motivate them if they turn out to be more sloth-like than they'd expected. But which one is going to be right for you? Here New Atlas looks at some of the best […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • Istiqamah dengan Kebenaran
    ISTIQAMAH DENGAN KEBENARANBaru-baru ini, saya dihubungi oleh beberapa individu untuk berjumpa. Atas dasar silaturahim sesama manusia, saya pun sudi untuk berjumpa. Lagipun saya kenal mereka ini.Semasa perjumpaan itu, mereka menyampaikan hajat dan menjemput saya bersama-sama mereka menyertai gerakan "Deklarasi Rakyat" bagi menjatuhkan pemimpin berke […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • PPBM jangan gila talak, cuba anjur Persidangan!!!!
    Sibuk pencacai dan pencaci PPBM di sosial media menebar fitnah seolah-olah makan malam Presiden kosong.Najib beritahu mereka dalam ucapan penggulongan supaya jabgan sibuk hal parti orang. Dah macam orang gila talak.Cuba buat persidangan agong sendiri. Kita nak tengok berapa ramai dan muka-muka yang datang.Lihat salah satu acara PPBM di kubu kuat mereka di La […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! APABILA PEMUDA UMNO PULAU PINANG TURUN PADANG UNTUK KEJUTKAN GUAN ENG!
    Steady la Azwan Bro and the gang, bab ini aku sokong korang buat perhimpunan sebab nak lawan Guan Eng dan cara korang buat memang best dan professional dan bukan macam lembaga hitam yang gila glamer dan pakai adik sendiri sampai dapat anak hasil sumbang mahram tu.Teruskan dan Parpukari akan terus sokong Pemuda UMNO Pulau Pinang yang gagah berani, kat bawah n […]

RSS Musram Rakuman

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Perlukah Rakyat Sokong Pemimpin Tamak?
    Perlu anda tanya diri anda, apa yang belum diperolehi Tun Dr Mahathir, Tan Sri Muhiyiddin, Datuk Shafie Apadl, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan lain-lain mantan pemimpin Umno? Hanya kematian sahaja belum mereka rasa, manakala semua nikmat dunia mereka sudah rasa dan pernah miliki.Mengapa selepas memiliki semua nikmat dunia melalui Parti Umno, kemudiannya mereka […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: