YR1M – Politik Yayasan Rakyat 1Malaysia

Jun 23, 2015 at 4:25 pm 2 comments

Kita kena terima hakikat, banyak sangat benda yang berlaku di Malaysia sekarang ini, tak berlaku secara telus. Ada sahaja yang tak kena. Buat itu tak kena. Buat ini tak kena. Bukan sebab niat tak baik, tapi cara kita yang kendalikan sesuatu perkara itu yang tak betul.
Kalau semua benda dibuat atas dasar yang betul. Pengendali betul. Pentadbir betul. Rasanya kerajaan yang ada ini memang banyak bekerja untuk rakyat.
Tapi bila nama-nama sama yang digunakan keliling – baik dalam syarikat, baik dalam agensi, baik dalam badan berkanun, baik dalam yayasan, orang pun jadi pelik dengan apa yang sedang berlaku.
YR1M yang dibangkitkan oleh Wall Street Journal adalah contoh. Mungkin niat YR1M ini baik, tetapi siapa pelaksana dan pengendalinya yang jadi isu.
Maka timbul balik nama macam Lodin Wok. Nama macam Wan Shihab. Semua ini nama yang memenatkan. Imej pun tak berapa cantik.
Takkanlah PM tak cukup orang yang dipercayai sampai kena guna nama orang yang sama dalam setiap perkara.
Jawatan juga macam tu. Irmohizam, contohnya, ada dalam LKIM, dalam PTPTN, ada dalam 1M4U. Ada sebagai Pengarah Strategi Presiden UMNO (apa kerja dia sebenarnya?).
Setakat ini, Selangor nampak macam tak ada strategi. Main belasah ikut suka. Sampai ada Menteri relak ajer boleh bagi bantuan kepada YB DAP. Bantu tingkatkan pelancongan kononnya.
Jangan hipokrit lah. Ini bukan masa jaga pungkok sendiri. Kena tengok parti sama. Betul juga kata Dato’ Ketua Bahagian Sg Besar, mana harga diri sebagai pemimpin Bahagian bila Menteri melangkah Bahagian dan buat kerja dengan DAP. Baik Dato’ Jamal buang sahaja sampin harga RM7k dia tu.
Apa yang jadi kepada PM sekarang ini adalah apabila orang kanan-kiri makan untuk diri sendiri. Peduli apa dia orang imej boss teruk. Janji tengkuk sendiri lepas.
Setahu blog ini, tak ada satu bantuan pilihanraya yang datang dari YR1M. 1M4U mungkinlah ada.
Advertisements

Entry filed under: Politik Yayasan Rakyat 1Malaysia. Tags: , , , , , , , , , , , , .

Jawapan BNM Mengenai Kejatuhan Ringgit Malaysia – Apakah Mat Maslan Masih Mampu Senyum Sendu? Jangan Tarik BNM Dalam Politik Siapa Kata Orang Melayu Tak Pandai Berniaga? Budaya 20 Persen Dah Sampai Australia

2 Komen Add your own

  • […] Source:: gelagatanwar.wordpress.com […]

    Balas
  • […] Published Jun 23, 2015 | By Kita kena terima hakikat, banyak sangat benda yang berlaku di Malaysia sekarang ini, tak berlaku secara telus. Ada sahaja yang tak kena. Buat itu tak kena. Buat ini tak kena. Bukan sebab niat tak baik, tapi cara kita yang kendalikan sesuatu perkara itu yang tak betul. Kalau semua benda dibuat atas dasar yang betul. Pengendali betul. Pentadbir betul. Rasanya kerajaan yang ada ini memang banyak bekerja untuk rakyat. Tapi bila nama-nama sama yang digunakan keliling – baik dalam syarikat, baik dalam agensi, baik dalam badan berkanun, baik dalam yayasan, orang pun jadi pelik dengan apa yang sedang berlaku. YR1M yang dibangkitkan oleh Wall Street Journal adalah contoh. Mungkin niat YR1M ini baik, tetapi siapa pelaksana dan pengendalinya yang jadi isu. Maka timbul balik nama macam Lodin Wok. Nama macam Wan Shihab. Semua ini nama yang memenatkan. Imej pun tak berapa cantik. Takkanlah PM tak cukup orang yang dipercayai sampai kena guna nama orang yang sama dalam setiap perkara. Jawatan juga macam tu. Irmohizam, contohnya, ada dalam LKIM, dalam PTPTN, ada dalam 1M4U. Ada sebagai Pengarah Strategi Presiden UMNO (apa kerja dia sebenarnya?). Setakat ini, Selangor nampak macam tak ada strategi. Main belasah ikut suka. Sampai ada Menteri relak ajer boleh bagi bantuan kepada YB DAP. Bantu tingkatkan pelancongan kononnya. Jangan hipokrit lah. Ini bukan masa jaga pungkok sendiri. Kena tengok parti sama. Betul juga kata Dato’ Ketua Bahagian Sg Besar, mana harga diri sebagai pemimpin Bahagian bila Menteri melangkah Bahagian dan buat kerja dengan DAP. Baik Dato’ Jamal buang sahaja sampin harga RM7k dia tu. Apa yang jadi kepada PM sekarang ini adalah apabila orang kanan-kiri makan untuk diri sendiri. Peduli apa dia orang imej boss teruk. Janji tengkuk sendiri lepas. Setahu blog ini, tak ada satu bantuan pilihanraya yang datang dari YR1M. 1M4U mungkinlah ada. – Gelagat Anwar […]

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Jun 2015
I S R K J S A
« Mei   Jul »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Capaian Umum

  • 75,318,014 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • INFOGRAPHIC: AN ANIMATED GUIDE ON HOW THE INTERNET WORKS
    We all know by now how important the internet is to your everyday life. But do you really know how the internet actually works? This handy animated infographic by Internet Frontier helps you understand what is going on behind the scenes when you click a link online or perform a Google search.Infographic Sources:1. The Internet: IP Addresses & DNS2. The I […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Orang kg perlu tahu DOJ wayang tamil Madey khianati negara
    Scrip writer: Clare RewcastleLeading Actor: KhairuddinSupporting Actor: Matthias ChangSupporting Actress: Loretta LynchProducer: Mahathir-SorosDirector: ? (Mystery)Semua ini berdasarkan complainant yg mana sesiapa pun boleh buat complainant.COMPLAINANT ADALAH KHAIRUDDIN ABU HASSAN DAN DIBANTU MATTHIAS CHANG.Sepatut kita sedar bahawa bukan Najib atau Rosmah y […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! GAMBAR ROSMAH KHATAM QURAN PASTI AKAN BUATKAN PARA HATERS KEPANASAN!
    Walau beliau dihina dan dicerca dengan pelbagai tohmahan namun tanggungjawab beliau terhadap Allah tetap beliau laksanakan. Ini adalah gambar sekitar majlis khatam Quran Datin Seri Rosmah.Kepada yang menuduh beliau macam-macam cuba anda cerminkan diri anda, apakah anda bersih dan maksum? Sudah berkali beliau jawab tohamahan yang dilempar terhadap beliau teta […]

RSS Musram Rakuman

  • Kerjaan BN Sabah- Sudah Mantap: Mengapa Perlu Ubah?
    Perjuangan parti Warisan Sabah, kononnya mahu kerajaan negeri yang kuat, supaya kerajaan pusat mendengar suara rakyat Sabah. Sejak tahun 2004, kerajaan negeri Sabah adalah kerajaan terkuat di negara ini, selepas negeri Sarawak. Jadi mengapa mahu mencari lagi kerajaan negeri yang kuat???Terlupa kah Datuk Shafie Apdal, bahawa Sabah dan Sarawak merupakan simpan […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Kerjaan BN Sabah- Sudah Mantap: Mengapa Perlu Ubah?
    Perjuangan parti Warisan Sabah, kononnya mahu kerajaan negeri yang kuat, supaya kerajaan pusat mendengar suara rakyat Sabah. Sejak tahun 2004, kerajaan negeri Sabah adalah kerajaan terkuat di negara ini, selepas negeri Sarawak. Jadi mengapa mahu mencari lagi kerajaan negeri yang kuat???Terlupa kah Datuk Shafie Apdal, bahawa Sabah dan Sarawak merupakan simpan […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: