YR1M – Politik Yayasan Rakyat 1Malaysia

Jun 23, 2015 at 4:25 pm 2 comments

Kita kena terima hakikat, banyak sangat benda yang berlaku di Malaysia sekarang ini, tak berlaku secara telus. Ada sahaja yang tak kena. Buat itu tak kena. Buat ini tak kena. Bukan sebab niat tak baik, tapi cara kita yang kendalikan sesuatu perkara itu yang tak betul.
Kalau semua benda dibuat atas dasar yang betul. Pengendali betul. Pentadbir betul. Rasanya kerajaan yang ada ini memang banyak bekerja untuk rakyat.
Tapi bila nama-nama sama yang digunakan keliling – baik dalam syarikat, baik dalam agensi, baik dalam badan berkanun, baik dalam yayasan, orang pun jadi pelik dengan apa yang sedang berlaku.
YR1M yang dibangkitkan oleh Wall Street Journal adalah contoh. Mungkin niat YR1M ini baik, tetapi siapa pelaksana dan pengendalinya yang jadi isu.
Maka timbul balik nama macam Lodin Wok. Nama macam Wan Shihab. Semua ini nama yang memenatkan. Imej pun tak berapa cantik.
Takkanlah PM tak cukup orang yang dipercayai sampai kena guna nama orang yang sama dalam setiap perkara.
Jawatan juga macam tu. Irmohizam, contohnya, ada dalam LKIM, dalam PTPTN, ada dalam 1M4U. Ada sebagai Pengarah Strategi Presiden UMNO (apa kerja dia sebenarnya?).
Setakat ini, Selangor nampak macam tak ada strategi. Main belasah ikut suka. Sampai ada Menteri relak ajer boleh bagi bantuan kepada YB DAP. Bantu tingkatkan pelancongan kononnya.
Jangan hipokrit lah. Ini bukan masa jaga pungkok sendiri. Kena tengok parti sama. Betul juga kata Dato’ Ketua Bahagian Sg Besar, mana harga diri sebagai pemimpin Bahagian bila Menteri melangkah Bahagian dan buat kerja dengan DAP. Baik Dato’ Jamal buang sahaja sampin harga RM7k dia tu.
Apa yang jadi kepada PM sekarang ini adalah apabila orang kanan-kiri makan untuk diri sendiri. Peduli apa dia orang imej boss teruk. Janji tengkuk sendiri lepas.
Setahu blog ini, tak ada satu bantuan pilihanraya yang datang dari YR1M. 1M4U mungkinlah ada.
Advertisements

Entry filed under: Politik Yayasan Rakyat 1Malaysia. Tags: , , , , , , , , , , , , .

Jawapan BNM Mengenai Kejatuhan Ringgit Malaysia – Apakah Mat Maslan Masih Mampu Senyum Sendu? Jangan Tarik BNM Dalam Politik Siapa Kata Orang Melayu Tak Pandai Berniaga? Budaya 20 Persen Dah Sampai Australia

2 Komen Add your own

  • […] Source:: gelagatanwar.wordpress.com […]

    Balas
  • […] Published Jun 23, 2015 | By Kita kena terima hakikat, banyak sangat benda yang berlaku di Malaysia sekarang ini, tak berlaku secara telus. Ada sahaja yang tak kena. Buat itu tak kena. Buat ini tak kena. Bukan sebab niat tak baik, tapi cara kita yang kendalikan sesuatu perkara itu yang tak betul. Kalau semua benda dibuat atas dasar yang betul. Pengendali betul. Pentadbir betul. Rasanya kerajaan yang ada ini memang banyak bekerja untuk rakyat. Tapi bila nama-nama sama yang digunakan keliling – baik dalam syarikat, baik dalam agensi, baik dalam badan berkanun, baik dalam yayasan, orang pun jadi pelik dengan apa yang sedang berlaku. YR1M yang dibangkitkan oleh Wall Street Journal adalah contoh. Mungkin niat YR1M ini baik, tetapi siapa pelaksana dan pengendalinya yang jadi isu. Maka timbul balik nama macam Lodin Wok. Nama macam Wan Shihab. Semua ini nama yang memenatkan. Imej pun tak berapa cantik. Takkanlah PM tak cukup orang yang dipercayai sampai kena guna nama orang yang sama dalam setiap perkara. Jawatan juga macam tu. Irmohizam, contohnya, ada dalam LKIM, dalam PTPTN, ada dalam 1M4U. Ada sebagai Pengarah Strategi Presiden UMNO (apa kerja dia sebenarnya?). Setakat ini, Selangor nampak macam tak ada strategi. Main belasah ikut suka. Sampai ada Menteri relak ajer boleh bagi bantuan kepada YB DAP. Bantu tingkatkan pelancongan kononnya. Jangan hipokrit lah. Ini bukan masa jaga pungkok sendiri. Kena tengok parti sama. Betul juga kata Dato’ Ketua Bahagian Sg Besar, mana harga diri sebagai pemimpin Bahagian bila Menteri melangkah Bahagian dan buat kerja dengan DAP. Baik Dato’ Jamal buang sahaja sampin harga RM7k dia tu. Apa yang jadi kepada PM sekarang ini adalah apabila orang kanan-kiri makan untuk diri sendiri. Peduli apa dia orang imej boss teruk. Janji tengkuk sendiri lepas. Setahu blog ini, tak ada satu bantuan pilihanraya yang datang dari YR1M. 1M4U mungkinlah ada. – Gelagat Anwar […]

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Jun 2015
I S R K J S A
« Mei   Jul »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Capaian Umum

  • 75,328,737 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • INFOGRAPHIC: 10 MYTHS ABOUT ENGLISH WRITING
    Can you start a sentence with “But” or “And,” or end a sentence with a preposition? Is it acceptable to split infinitives, or to write in first person? Uncover all that and more writing myths, in this infographic by Grammar Check.Top image credit: Free-Photos/Pixabay.[Source: Grammar Check.]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Isu Quinoa untuk tutup kegagalan kelangsungan polisi Mahathir
    Makanan superfood baru yang sesekali dimakan oleh Perdnaa Menteri Dato Najib untuk menjaga kesihatan. Ianya agak mahal tetapi jumlah dimakan sedikit dengan dicampur dalam salad sebagai sumber karbohidrat.Apabila jumlah yang menggunakan Quinoa meningkat, mana kuranglah harganya. Nampaknya hal ini dijadikan isu oleh Mahathir untuk menggambarkan Najib sebagai h […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! INI AHLI PARLIMEN BUKAN BERMUSIM TETAPI IKHLAS BERJUANG UNTUK RAKYAT!
    SINDROM baru nak tunjuk muka di kampung-kampung daerah pedalaman melanda pemimpin pembangkang sejak kebelakangan ini dan tidak terkecuali di Baling.Maklumlah, dengan Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) yang bakal diadakan bila-bila masa sahaja dari sekarang, apa yang penting bagi pembangkang adalah menghemoikan diri ke kawasan-kawasan itu untuk meraih undi.Wala […]

RSS Musram Rakuman

  • PRU-14: PELUANG BN
    JIKA dilihat daripada propaganda parti yang melawan Bn, daripada pilihan raya umum pertama di Negara ini, sebelum PRU diadakan, mereka yakin boleh menang. Parti yang membangkang Bn, dalam usaha mereka menewaskan gabungan 13 parti itu, mereka meniru perjalanan parti Barisan Nasional, menerusi Angkatan Perpaduan Ummah (APU), Barisan Alternatif (BA), Gagasan Ra […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Spbo Terpercaya, Memilih Yang Kamu Mau!
    Kepada anda yang memiliki banyak kemauan dalam pandangan hidup maka kamu sanggup cobalah terhadap main-main di Spbo terpercaya. Disana, anda akan meraih banyak sekali kesempatan yg dapat menurunkan anda kesempatan kepada mendapatkan maslahat keuangan yg pass gede jika laba finansial…Read more ›

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • PRU-14: PELUANG BN
    JIKA dilihat daripada propaganda parti yang melawan Bn, daripada pilihan raya umum pertama di Negara ini, sebelum PRU diadakan, mereka yakin boleh menang. Parti yang membangkang Bn, dalam usaha mereka menewaskan gabungan 13 parti itu, mereka meniru perjalanan parti Barisan Nasional, menerusi Angkatan Perpaduan Ummah (APU), Barisan Alternatif (BA), Gagasan Ra […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: