Rombakan Kabinet: Tahniah NAJIB Kerana Akhirnya Ada Keberanian Bertindak

Julai 28, 2015 at 2:17 pm 3 comments

Nampaknya kali ini PM betul-betul tunjukkan langkah untuk berdepan dengan sesiapa sahaja. Selepas disindir di UMNO Cheras, nampaknya PM tak boleh tahan dan rasanya wajar mengambil tindakan.
Kita ucap TAHNIAH di atas keberanian ini, dan mendoakan kabinet baru PM nanti akan mampu memberikan impak dan kesan yang terbaik kepada kerajaan dan parti. Sementelahan kuasa ada di tangan Perdana Menteri, gunakan sebaik mungkin untuk memastikan survival terus terjaga dan terpelihara.
Kita cuma harap PM tidak under estimate kesan kepada tindakan seperti ini. Mungkin juga, tidak ramai Ketua Bahagian yang seiringan dengan TPM, tetapi beliau masih ada pengikut dan pendokong yang setia. UMNO yang terpecah-pecah, bukanlah satu resipi baik untuk masa hadapan politik Malaysia.
Apa Pilihan Muhyiddin?
Kekal sebagai TPM, dan tidak berportfolio adalah juga satu penghinaan. Elok agaknya dikeluarkan terus dan Muhyiddin bergerak dari luar kabinet.
Ada juga yang meminta Muhyiddin menggerakkan Harapan Baru di dalam UMNO. Macam-macam cadangan.
Kita semua tahu, Muhyiddin bukan calang-calang pemimpin. Ada jurus dan ilmu memimpin.
Tapi apa yang berlaku ini adalah satu dinamisme luar biasa segar dalam politik Malaysia. Segala-galanya berubah dalam masa satu hari.
Agaknya PM dah baca buku 48 Laws of Power:-

4 Ways To Safe-Guard And Grow Your Reputation

1. Never appear desperate in your self-defense against the slander of others
Do not let yourself get angry or defensive at the slanderous comments of your enemies, it reveals insecurity, not confidence in your reputation. Take the high road instead, and never appear desperate in your self-defense.
(Tengok macamana Najib salam Muhyiddin di open house CIMB. Cool. Confident. Pahlawan Bugis. Belakang ada keris).

2. Sow doubt and spread rumors about your rival
An attack on another man’s reputation is a potent weapon, particularly when you have less power than he does. He has much more to lose in such a battle, and your own thus-far-small reputation gives him a small target when he tries to return your fire.
P.T. Barnum used such campaigns to great effect in his early career. But this tactic must be practiced with skill; you must not seem to engage in petty vengeance. If you do not break your enemy’s reputation cleverly, you will inadvertently ruin your own. Even if they vehemently deny it, people will still be wondering why they are so defensive. Barnum used this tactics to ruin his competition’s Peale’s reputation by sowing doubts about Peale’s museum stability and solvency. Doubt is a powerful weapon: Once you let it out of the bag with insidious rumors, your opponents are in a horrible dilemma. On the one hand they can deny the rumors, even prove that you have slandered them. But a layer of suspicion will remain: Why are they defending themselves so desperately? Maybe the rumor has some truth to it? If, on the other hand, they take the high road and ignore you, the doubts, unrequited, will be even stronger. If done correctly, the sowing of rumors can so infuriate and unsettle your rivals that in defending themselves they will make numerous mistakes. This is the perfect weapon for those who have no reputation of their own to work from.

(Sebaik sahaja Muhyiddin balun, macam-macam cerita zaman MB Johor yang keluar. Nampak? Ini semua permainan. Kita kena faham).

3. If you go too far in attacking another’s reputation, it draws more attention to your wrongfulness than to the person you are slandering. 
Thomas Edison, considered the inventor who harnessed electricity, believed that a workable system would have to be based on direct current (DC). When the Serbian scientist Nikola Tesla appeared to have succeeded in creating a system based on alternating current (AC), Edison was furious. He determined to ruin Tesla’s reputation, by making the public believe that the AC system was inherently unsafe, and Tesla irresponsible in promoting it. To this end he captured all kinds of household pets and electrocuted them to death with an AC current. When this wasn’t enough, in 1890 he got New York State prison authorities to organize the world’s first execution by electrocution, using an AC current. But Edison’s electrocution experiments had all been with small creatures; the charge was too weak, and the man was only half killed. In perhaps the country’s crudest state-authorized execution, the procedure had to be repeated. It was an awful spectacle. Although, in the long run, it is Edison’s name that has survived, at the time his campaign damaged his own reputation more than Tesla’s. He backed off. The lesson is simple—never go too far in attacks like these, for that will draw more attention to your own wrongfulness than to the person you are slandering.

4. Use humor or gentle mockery at your rival’s expense
When your own reputation is solid, use subtler tactics, such as satire and ridicule, to weaken your opponent while making you out as a charming rogue. The mighty lion toys with the mouse that crosses his path—any other reaction would mar his fearsome reputation. Once Barnum did have a reputation of his own, he used the fake hypnotism demonstration: He ridiculed his rival Peale’s reputation. He was extremely successful. Once you have a solid base of respect, ridiculing your opponent puts him on the defensive and draws more attention to you, enhancing your own reputation. Outright slander and insult are too strong at this point; they are ugly, and may hurt you more than help you. But gentle humor and mockery suggest that you have a strong enough sense of your own worth to enjoy a good laugh at your rival’s expense. A humorous front can make you out as a harmless entertainer while poking holes in the reputation of your rival. – See more at: http://48laws-of-power.blogspot.com/2011/05/law-5-so-much-depends-on-reputation.html#sthash.KBN1rsHk.dpuf

(Selepas ini banyaklah senda gurau kasar yang akan digunakan. Kita yang rakyat biasa ni mungkin tak faham. Tapi kita tengok sahajalah).
Selamat Berkhidmat Kabinet Baru!!!
Advertisements

Entry filed under: Parlimen, Rombakan Kabinet, UMNO. Tags: , , , , , , , , .

Tak Perlu Busukkan Nama Pemuda UMNO; Apa Beza Justo dengan Portal Tertentu Jika Nak Naik Markah Politik – Tarik Balik Penangguhan Pemilihan UMNO. Biar Ahli Tentukan Siapa Layak Pegang Jawatan. Berani???

3 Komen Add your own

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Julai 2015
I S R K J S A
« Jun   Ogo »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Capaian Umum

  • 75,318,111 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 7 MOST EXTREME PLANETS EVER DISCOVERED
    The seven most extreme planets ever discoveredBy Christian Schroeder, The Conversation, 9 June 2017.Scientists recently discovered the hottest planet ever found - with a surface temperature greater than some stars. As the hunt for planets outside our own solar system continues, we have discovered many other worlds with extreme features. And the on-going expl […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Orang kg perlu tahu DOJ wayang tamil Madey khianati negara
    Scrip writer: Clare RewcastleLeading Actor: KhairuddinSupporting Actor: Matthias ChangSupporting Actress: Loretta LynchProducer: Mahathir-SorosDirector: ? (Mystery)Semua ini berdasarkan complainant yg mana sesiapa pun boleh buat complainant.COMPLAINANT ADALAH KHAIRUDDIN ABU HASSAN DAN DIBANTU MATTHIAS CHANG.Sepatut kita sedar bahawa bukan Najib atau Rosmah y […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Aksi Berani, Gaya Sedondon Raya 2017
    SAMBUTAN  Hari Raya Aidilfitri 2017 diraikan dengan penuh ragam dan aksi menarik hingga ia menjadi tular di media sosial. Aksi ‘luar biasa’ ini turut mencuit hati netizen di laman media sosial. Gaya bergambar dengan gaya yang unik, pakainan sedondon yang memang terbaik antara yang dikongsi  di laman Facebook. Tidak perlu menjadi artis untuk galmor, cukup sek […]

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! GAMBAR ROSMAH KHATAM QURAN PASTI AKAN BUATKAN PARA HATERS KEPANASAN!
    Walau beliau dihina dan dicerca dengan pelbagai tohmahan namun tanggungjawab beliau terhadap Allah tetap beliau laksanakan. Ini adalah gambar sekitar majlis khatam Quran Datin Seri Rosmah.Kepada yang menuduh beliau macam-macam cuba anda cerminkan diri anda, apakah anda bersih dan maksum? Sudah berkali beliau jawab tohamahan yang dilempar terhadap beliau teta […]

RSS Musram Rakuman

  • Kerjaan BN Sabah- Sudah Mantap: Mengapa Perlu Ubah?
    Perjuangan parti Warisan Sabah, kononnya mahu kerajaan negeri yang kuat, supaya kerajaan pusat mendengar suara rakyat Sabah. Sejak tahun 2004, kerajaan negeri Sabah adalah kerajaan terkuat di negara ini, selepas negeri Sarawak. Jadi mengapa mahu mencari lagi kerajaan negeri yang kuat???Terlupa kah Datuk Shafie Apdal, bahawa Sabah dan Sarawak merupakan simpan […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Kerjaan BN Sabah- Sudah Mantap: Mengapa Perlu Ubah?
    Perjuangan parti Warisan Sabah, kononnya mahu kerajaan negeri yang kuat, supaya kerajaan pusat mendengar suara rakyat Sabah. Sejak tahun 2004, kerajaan negeri Sabah adalah kerajaan terkuat di negara ini, selepas negeri Sarawak. Jadi mengapa mahu mencari lagi kerajaan negeri yang kuat???Terlupa kah Datuk Shafie Apdal, bahawa Sabah dan Sarawak merupakan simpan […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

Paling Popular

  • Tiada

%d bloggers like this: