Suara Mahasiswa Bergema Kembali???

Ogos 6, 2015 at 5:13 pm 2 comments

Blog ini ucap TAHNIAH kerana semalam suara mahasiswa Malaysia bergema kembali dalam menuntut keadilan dan penerangan yang sejelas-jelasnya dengan apa yang sedang berlaku.
Memang inilah yang rakyat tunggu dan nanti. Bukan kalangan mahasiswa yang tersengih-sengih bila jumpa Menteri. Sibuk berselfie di sana dan sini. Tak ada integriti dan mudah dibeli dengan wang ringgit.
Ini masa kalian tunjukkan pendirian dan prinsip. Jangan menyorok di belakang sempadan kampus. Laung dan luahkan perasaan, andai ada yang tidak benar.
Bagus kenyataan ini, namun lebih elok jika kepimpinan mahasiswa dapat tambahkan beberapa isu:-
#. Menuntut kerajaan memastikan SPRM bebas daripada gangguan mana-mana pihak termasuk PDRM.
#. Special Task Force mesti diteruskan dan diberikan pengupayaan bersesuaian.
#. Siasatan 1MDB mesti diteruskan dengan penuh integriti.
#. Memohon Sidang Khas Parlimen, pelantikan PAC wajib disegerakan.
Barulah ada isi dan menyeluruh.
—————————————————-

Episod ketirisan dan agenda menindas rakyat di bawah pimpinan Datuk Seri Najib Razak bagaikan bertali arus.

Ia bermula dengan peningkatan harga barangan yang disambut dengan implementasi GST sehingga skandal kewangan syarikat pelaburan nasional 1MDB yang mengakibatkan kejatuhan nilai mata wang ringgit dan melemahkan pasaran bon negara.

Kami, barisan pemimpin mahasiswa mewakili golongan mahasiswa seluruh Malaysia menzahirkan kegusaran terhadap kepimpinan Najib.

Kami menggesa beliau untuk memberi penjelasan mengenai persoalan yang timbul mengenai hutang 1MDB dan skandal kewangan yang melibatkan pemindahan wang bernilai USD700 juta ke akaun peribadi beliau.

1. Kewujudan akaun peribadi milik Najib seperti yang didedahkan Wall Street Journal.

2. Penggunaan wang di dalam akaun peribadi tersebut untuk tujuan peribadi dan parti.

3. Kesediaan Najib mengisytiharkan harta sepanjang menjadi perdana menteri dan menjelaskan sumber perbelanjaan mewah beliau dan keluarga.

Rakyat sudah muak dengan polemik dan permainan politik kerajaan pimpinan Datuk Seri.

Perwakilan mahasiswa seluruh Malaysia nyata kecewa dengan sikap tidak profesional dan menuntut kerajaan segera menghentikan sandiwara dan mula mengutamakan rakyat.

Adakah slogan ‘Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan’ sekadar laungan retorik?’

Pemecatan Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam kabinet walapun sah di sisi undang-undang, namun tindakan Datuk Seri bersifat tidak bermoral lagi tidak berasas dan dilihat bersifat ‘politically driven’.

Perkara ini secara langsung membunuh kualiti ‘keterbukaan kerajaan’ dalam menerima kritikan.

Mahasiswa melihat integriti dan kepercayaan rakyat terhadap kerajaan teramat penting untuk direjuvenasikan bagi membina negara Malaysia yang lebih matang dan berdaya saing.

Selain itu, kerajaan perlu mengangkat suara mahasiswa sebagai ejen ‘check & balance’ negara yang juga merupakan aset negara paling bernilai (modal intelek).

Memetik kata Profesor Diraja Ungku Aziz semasa Istiadat Konvokesyen Universiti Malaya pada 25 Jun 1971.

Wahai Datuk Seri Najib hayatilah petikan kenyataan Prof Diraja Ungku Aziz;

“Saya dengan ikhlas tidak takut mengatakan saya menyanjung tinggi hasrat mahasiswa hendak melakukan peranan sebagai ‘conscience’ negara. Pemimpin yang menyeleweng  perlu ditunjukkan haluannya, rasuah perlu dibongkarkan, keadaan terbiar perlu diberi perhatian sewajarnya dan kemiskinan desa serta tindasan buruh yang semuanya merupakan penyakit masyarakat harus menjadi perhatian golongan pemuda-pemudi amnya dan MAHASISWA khususnya”.

Selamatkan Malaysia! – 5 Ogos, 2015.

Kenyataan bersama:

1. Mohd Ammar Bin Atan
Presiden Persatuan Mahasiswa Universiti  Malaya

2. Hanif Bin Mahpa
Presiden Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Islam Antarabangsa Malaysia Gombak

3. Muhammad Sallehudin Bin Khalid
Presiden Persatuan Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia

4. Abdul Muiz Bin Abdul Hakim
Yang Dipertua Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Sains Islam Malaysia

5. Mohammad Syahme Bin Baharuddin
Presiden Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Malaysia Sarawak

6. Mohd Akram Bin Mohd Yusoff
Presiden Majlis Perwakilan Pelajar Universti Tenaga Nasional

7. Mohd Khairul Nizam Bin Suhaimin
Presiden Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Teknikal Malaysia Melaka

8. Akram Ikrami Bin Taib Azamudden
Yang Dipertua Majlis Perwakilan Pelajar
Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor

9. Mohd Arif Zaki bin Ali
Presiden Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Selangor

10. Mohd Abdul Muhaimin bin Zainol
Presiden Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Islam Antarabangsa Malaysia Kuantan.

Apapun tahniah kepada 10 Orang MAHASISWA ini. Kalian memang berani.
Advertisements

Entry filed under: Mahasiswa. Tags: , , , , , , , , , , .

Kalangan Bilionwan Arab Yang Boleh Dermakan RM2.6b KSN Tukang Sabo, Takut BINI – Masih Nak Simpan?

2 Komen Add your own

  • 1. Suara Mahasiswa Bergema Kembali??? | Berita Malaysia  |  Ogos 6, 2015 at 5:22 pm

    […] Source:: gelagatanwar.wordpress.com […]

    Balas
  • 2. RINA  |  Ogos 6, 2015 at 11:20 pm

    Biar students ni habis belajar dulu. Belajar betul2 dan dapat kerja bayar cukai baru la bersuara. Jangan Cuba mempergunakan anak2 muda kita. Tolong.

    Kesian nanti ada yang tercicir.. rosak masa depan mereka. Kesihani lah mereka ni, bukan saja harapan makayah tetapi harapan bangsa agama dan negara.

    Pengalaman dan kelohan ini datang dari ibubapa yg mana anak pernah terjerumus kerana menjadi pengikut si Adam. Murid cemerlang dari thn satu sampai SPM. Sekarang dok nganga kat rumah. Rosak minda, terus belajar tak mau kerja pun tak mau. (Mungkin kena buang IPTA entah le).

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Ogos 2015
I S R K J S A
« Jul   Sep »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Capaian Umum

  • 75,320,127 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • VIDEO: THE RING OF FIRE
    Earth is a unique planet, restless and dynamic, where continents shift and clash, volcanoes erupt, and glaciers grow and recede. There are titanic forces that are constantly at work, leaving behind a trail of geological mysteries. One of Earth's intriguing mysteries is the presence of a huge arc of geological destruction surrounding the Pacific. It is k […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Kurapan siber paham ker protokol istana?
    Assalamualaikum dan selamat pagi wajah wajah kesayangan kak yong 😍Yang kata Ds Rosmah kena booo ketika majlis merenjis Puteri Tuanku Sultan Johor.... jangankan majlis protokol, tangga istana pun tak pernah jejak.Kak yong hadiri majlis rasmi di Balai Rong Seri Istana Iskandariah Kuala Kangsar, ketika majlis berlangsung.... nak bersin pun kontrol ayu.Kalo terl […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • ‘Saya Bukan Diktator’
    Perak Today Perak Today - PerakToday - The Portal SHAH ALAM – Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menafikan beliau seorang diktator seperti gelaran yang sering dilabelkan kepadanya. Pengerusi Bersatu itu berkata, seorang diktator tidak akan meletakkan jawatan dan akan mempertahankan kuasa sehingga mati. “Kebiasaannya mereka akan digantikan oleh an […]

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • CILI KASI TARUK! NGA TIDAK PERNAH GAGAL BUAT KECOH KETIKA SIDANG DUN!
    Kecoh pembangkang di Perak hanya kerana Sidang Dun yang dijalankan baru-baru ini hanya dalam tempoh yang singkat iaitu separuh hari. Macam-macam pertikaian ditimbulkan bagi menampakkan imej kepimpinan negeri yang tidak telus. Padahal, kepimpinan parti pembangkang sendiri tidak telus. Adun Kepayang , Nga Kor Ming dalam sidang media ketika persidangan berkenaa […]

RSS Musram Rakuman

  • Strategi DAP-Menjadikan Kaum Melayu Kelas 2
    Tergambarkan sangat staregi DAP mahu memecahkan undi melayu di Semenajung, melalui saf kepimpinan Pakatan Harapan.Dap hanya akan menjadi kingmaker, apabila melayu berpecah pada PRU-14. Kalau mlihat kerusi yang dimenagi parti Umno, 88 kerusi dan Pas 21, ertinya kawasan majoriti melayu adalah 109 tidak termasuk di Sarawak, dan kalau mengambilkira kerusi kaum m […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Strategi DAP-Menjadikan Kaum Melayu Kelas 2
    Tergambarkan sangat staregi DAP mahu memecahkan undi melayu di Semenajung, melalui saf kepimpinan Pakatan Harapan.Dap hanya akan menjadi kingmaker, apabila melayu berpecah pada PRU-14. Kalau mlihat kerusi yang dimenagi parti Umno, 88 kerusi dan Pas 21, ertinya kawasan majoriti melayu adalah 109 tidak termasuk di Sarawak, dan kalau mengambilkira kerusi kaum m […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

%d bloggers like this: