Archive for Mei 10, 2016

Mampukah GERAKAN dan MCA Lakukan Seperti SUPP?

Antara yang paling happy dengan PRN Sarawak adalah GERAKAN dan MCA. Tiba-tiba dua parti yang tak berapa nak hebat ini, rasa yakin mereka boleh buat perkara yang sama di Semenanjung. Rasa cukup kuat untuk menarik kembali sokongan kaum Cina yang dikatakan tidur sebantal dengan DAP.

Baguslah ada keyakinan, tapi kerja kena buat. Jangan seronok waktu menang, tapi tak nampak muka masa mendekati rakyat.

Perangai biasa MCA dan GERAKAN, dekat pilihanraya baru nampak muka. Selain daripada waktu itu, berseronok lah mereka dengan jawatan masing-masing di peringkat nasional.

Menarik, sebab MCA sudahpun tunda pemilihan parti kononnya selepas PRU yang akan datang. Perangai buruk MCA. Jaga punggung sendiri.

Asalkan Liow dan Wee Ka Siong selamat, mulalah tukar peraturan untuk pastikan diri sendiri selamat dengan jawatan.

MCA dan GERAKAN kena sedar, pemikiran kaum Cina di Sarawak lain macam. Tak serupa dengan pemikiran Cina Seputeh, Cina Jinjang ataupun Cina Serdang. Jangan ingat mudah sangat nak ikut resipi SUPP dan Dr Sim.

Liow patut tengok bagaimana Dr Sim bekerja. Sejak PRN2011, tak pernah berhenti dekat dengan rakyat. Buat macam-macam program, jengah rumah pengundi walaupun bukan wakil rakyat. Boleh Liow buat macam itu?

Liow kita tahu main politik selamat. Janji ada jawatan. Peduli pun dia tak kepada usaha perbaiki imej MCA.

Dengan imej setengah masak yang ada, sanggup lagi nak tangguh pemilihan lebih 2 tahun. Maka kekal lah wajah-wajah lama yang orang tak boleh nak terima.

Atas kertas, rasanya MCA dan GERAKAN akan padam dalam PRU akan datang.

Kecuali DAP ada buat mistake besar yang tak boleh dimaafkan.

Mei 10, 2016 at 12:17 pm 1 komen

Cabaran Sungai Besar & Kuala Kangsar

Orang kata, PRN Sarawak tak ada apa sangat. Memang boleh menang besar. Kita semua tahu pemikiran orang Sarawak. Mereka ikut suka hati. Pergi lantak lah isu apa pun yang ada. Orang Sarawak akan tetap pilih orang yang mereka suka. Apa lagi kalau banyak berbudi.

Yang lebih challenging kepada Team Najib sekarang adalah PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar.

Antara isu berkait:-

– Nak buat serentak atau asing?

– Nak letak calon tempatan atau parachute?

– Nak letak calon perempuan atau lelaki?

– Nak letak orang agama atau orang tak berapa?

– Nak letak orang Najib atau orang Zahid?

– Nak letak orang muda atau orang lama?

– Nak dengar cakap UMNO atau cakap rakyat?

Dengar kata, TPM Zahid mahu orang dia sebagai calon. Tak lain dan tidak bukan, Jamal Sekinchan Ikan Bakar (JSIB).

Zahid dah berapa kali perhimpunan UMNO di Selangor, meletakkan JSIB sebagai pejuang Melayu yang sebenar. Malah Zahid pernah kata, keberanian Jamal melebihi keberanian Ketua Pemuda UMNO Malaysia!

Sekarang ini, siapa bakal calon di Sungai Besar?

JSIB – Ketua Bahagian, hard core team Zahid.

Budiman – calon marhaen orang muda (kononnya bersih dan cekap)

Calon wanita – profesional dari Sungai Besar.

Calon bidan terjun – orang yang PM mahukan.

Kuala Kangsar tak banyak masalah katanya.

Imej Menteri Besar Perak katanya sudah cukup untuk memenangkan Kuala Kangsar. Tak ada masalah.

Bagus juga kalau letak JSIB. Baru kita tahu samada imej UMNO sudah comel di kalangan pengundi atau belum.

Kalau JSIB menang, confirmed UMNO boleh menang besar PRU14. Confirmed.

Mei 10, 2016 at 12:01 pm 1 komen


Mei 2016
I S R K J S A
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Capaian Umum

  • 75,347,441 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 146 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Adakah Destini Berhad Menjadi Ali Baba Untuk China Kuasai KTMB?
    Kesatuan Perkerja Keretapi Tanah Melayu Berhad (RUM) telah membuat lapuran kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) supaya menyiasat usahasama antara Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) dan Destini Berhad.Baca di sini :https://ismaweb.net/2021/03/03/kesatuan-mahu-sprm-siasat-kelulusan-usaha-sama-antara-destini-ktmb/Ianya adalah ekoran dari pengum […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Musram Rakuman

  • PRN JOHOR: AKAN SAHKAN UMNO-BN MENOKTAHKAN TITIK HITAM PRU-14
    RAKYAT memilih parti berbanding pemimpin. Asas itu lah faktor cepat bangkitnya Umno. Pemimpin yang tersilap dan atau berhadapan isu moral, adalah atas kapasiti persendirian pemimpin itu, bukannya parti. Rakyat berpendapat, ada lah tidak adil menghukum parti, hanya kerana segelintir pemimpin yang tersilap langkah, kerana ramai lagi pemimpin yang berintegriti, […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Play Your Part In Fighting The Pandemic
    It has been 2 years ever since the world was hit by the Covid-19 pandemic and it does not seem like it’s ending anytime soon due to the nonstop introductions of variants of the coronavirus like the delta variant. Now recently, we have been hit by a new coronavirus variant called the omicron. The reason […] The post Play Your Part In Fighting The Pandemic fir […]

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Spot The Blogger

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • PRN JOHOR: AKAN SAHKAN UMNO-BN MENOKTAHKAN TITIK HITAM PRU-14
    RAKYAT memilih parti berbanding pemimpin. Asas itu lah faktor cepat bangkitnya Umno. Pemimpin yang tersilap dan atau berhadapan isu moral, adalah atas kapasiti persendirian pemimpin itu, bukannya parti. Rakyat berpendapat, ada lah tidak adil menghukum parti, hanya kerana segelintir pemimpin yang tersilap langkah, kerana ramai lagi pemimpin yang berintegriti, […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Play Your Part In Fighting The Pandemic
    It has been 2 years ever since the world was hit by the Covid-19 pandemic and it does not seem like it’s ending anytime soon due to the nonstop introductions of variants of the coronavirus like the delta variant. Now recently, we have been hit by a new coronavirus variant called the omicron. The reason […] The post Play Your Part In Fighting The Pandemic fir […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Selamatkan Selangor Darul Ehsan

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Medan Info Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

RSS Spot The Bloggers

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

Paling Popular

  • Tiada