Archive for Jun, 2016

Seni dan Politik

Laundering: Real Estate and ArtTheir laundering functions replicate a fund which in 1MDB’s balance sheet is deemed as investments. Once the London mansion with its swimming pool or a Picasso’s portrait of his love, Marie-Therese Walter, is sold, the proceeds typically return to a private banking account. Hoarding such kind of assets are better than investing in financial products because sellers don’t typically demand you fill a form to declare the source of money for buying a portrait of someone else lover. For 1MDB the disadvantage is finding USD 8bn worth of swimming pools and paintings; that is, limited supply limits their use for the purpose of laundering.

Jho Low is a suspect in money laundering because he had, between 2010 and 2014, accumulated a store of expensive art works. Estimated worth USD 300mn. Then, suddenly, from last year onward he began to quickly disposed them, fetching so far a total USD 167mn. That is, while Arul Kanda was busy stripping 1MDB of assets at home, Jho Low was doing his thing elsewhere.

Below is a list of Jho Low’s sales. Only the Rothko deal was in New York; the rest through London. Some of them like Picasso’s or Basquiat’s were sold at a loss. In US dollars, millions; sterling in parentheses:

  • Picasso’s Tete de Femme (of Marie-Therese Walter): 27mn (18.9 million pounds)
  • Basquiat’s, Untitled (Head of Madman):  9mn (6.2 million pounds)
  • Monet’s Le Palais Ducal vu de Saint-Georges Majeur 17mn (11.6 million pounds)
  • Gerhard Richter, abstract: 44mn (30.4 million pounds)
  • Lucio Fontana’s punctured, egg-shaped canvas: 23mn (15.9 million pounds)
  • Mark Rothko’s 8-foot-tall yellow and blue painting: 46.5mn

There is corruption in art. At the Hay Festival in the UK, Kenny Schachter, a curator and commentator, said in an on-stage interview that the art world was steeped in secretive dealings that reeked of money laundering, insider tips and artists being “corrupted”.

Kita tak tahu samada laporan ini betul atau tidak. Tapi harap boleh lah mereka yang bertanggungjawab buat siasatan yang lengkap.

Money laundering ini boleh berlaku melalui macam-macam cara.

Tak semestinya bawa berpeti-peti duit ke luar. Duit boleh dipecahkan dalam macam-macam bentuk.

Tak tahulah ini semua duit 1MDB atau tidak. Harap BoD baru 1MDB boleh bantu beri penjelasan.

Kalau 1MDB boleh dapatkan semula keuntungan penjualan barang seni pun bagus.

Jun 7, 2016 at 12:05 pm Tinggalkan komen

Benarkah Azmin Tidak Taja Se-sen Pun Pilihanraya Kecil?

Atas nama ketelusan dan integriti, katanya MB Selangor tak mahu gunakan waima satu sen pun duit Kerajaan Negeri untuk aktiviti kempen sepanjang PRK Sg Besar. Tak ada lagi event besar-besaran. Semuanya tertumpu kepada perjumpaan dengan pengundi secara kecil-kecilan dan bertemu mata.

Apahal pulak MB Selangor ambil keputusan macam ini? Nak sabotaj siapa sebenarnya? Nak sabotaj diri sendiri ke?

Kita semua faham, Azmin sedang berdepan tuduhan yang berat oleh Setiausaha Agung parti. Bukan orang kecil. Setiausaha Agung parti buat tuduhan terhadap Kerajaan Negeri pimpinan Timb Presiden. Pelik tapi benar.

Apa kaitan tuduhan Rafizi dengan tak mahu belanja kawan-kawan dalam kempen?

Nak suruh AMANAH pakai duit mana? Nak suruh DAP taja semua? Ini bukan contoh kawan yang baik.

RM9.6 juta boleh dibelanja untuk perbaiki pintu gerbang.

Takkan satu sen pun tak mahu belanja untuk masa depan politik.

Azmin kena ingat, kalau AMANAH tewas dalam PRK kali ini, susah juga nak jawab nanti. Kena pastikan AMANAH menang, walaupun hanya dengan 1 undi.

Berilah AMANAH bantuan kewangan sedikit. Kurang-kurang RM1juta. Nak pastikan kemenangan calon.

Kalau tak duit kerajaan pun, RM1 juta untuk Azmin ini celah gigi sahaja. Bagi lah AMANAH bantuan sikit.

Sekurang-kurangnya, boleh mereka pertahankan MB nanti.

Jun 6, 2016 at 2:18 pm 1 komen

Sabotaj Imigresen Kerja Pegawai Bawahan Sahaja Kah?

Tahniah lah Jabatan Imigresen kerana ambil tindakan terhadap 37 kakitangan imigresen yang disyaki terlibat dengan usaha sabotaj sistem IMMs kelolalaan Jabatan. Yang jadi pelik bin ajaib, alasan yang diberikan semua yang terlibat adalah anggota bawahan. Yang abang-abang besar Imigresen, selamat.

Apa mungkin sabotaj yang dikatakan berlaku sejak 2011 ini dilakukan oleh hanya pegawai bawahan. Tak ada elemen pemantauan? Siapa yang bertanggungjawab sebenarnya? Kalangan yang berjawatan semua tidak bersalah?

Betul, tak ada teroris yang lepas. Semua PATI. Tapi rasanya kalau Pegawai Tinggi Imigresen lakukan pemantauan yang berkesan, benda ini tak berlaku sejak 2011. Pegawai yang bertanggungjawab dan amanah, dalam seminggu dua pun dia dapat tahu.

Atau sebenarnya Para Pegawai pun ada SAHAM di atas usaha sabotaj yang sangat licik ini?

Bukan nak kata, kalangan Pegawai Imigresen pun ada yang hidup melebihi kemampuan. Alphard baru. Vellfire baru. Benda biasa. Walaupun simpan di rumah siap balut.

Harap kalangan Menteri jangan memilih bulu dalam usaha tindakan. Kena pukul rata.

37 ini mungkin sahaja jadi mangsa kepada sistem yang lebih besar. Pegawai makan besar. Orang bawah makan kecil. Tapi bila kena, pegawai bawahan.

Cuba siasat betul-betul kalangan pegawai imigresen yang berkhidmat antara 2011-2016. Cuba siasat pendapatan mereka.

Cuba siasat harta benda mereka. Kalau nama dia ok. Siasat nama isteri. Siasat nama anak.

Kalau anak di universiti boleh bawa Mercedez, duit datang dari mana? Isteri tak bekerja.

Jangan kenakan orang bawah. Sedang jerung sebenar sedap-sedap di tempat lain.

Jun 2, 2016 at 12:12 pm 1 komen

Azmin Nekad, Jika Dia Jatuh – PKR Turut Runtuh

Azmin menerima nasihat daripada banyak pihak. Kanan dan kiri. Bagusnya Azmin, siapapun yang sudi memberi nasihat, dia akan terima dan nilaikan sendiri. Sepandai mana orang yang menasihat, Azmin hanya akan menggunakan keputusan sendiri.

Di mesyuarat inner circle biasa Azmin malam semalam, ada kumpulan yang khuatir dengan tindakan Rafizi. Nama Azmin akan tercalar teruk kalau bukti yang diberikan itu kredibel.

Masalah dengan Azmin, adalah nak handle banyak kumpulan PKR yang minta projek kanan dan kiri. Yang tak dapat, mulalah mengatakan ada company yang memberikan duit dan perempuan sebagai habuan.

Padahal, yang ambil itu bukan staff Azmin pun. Sesetengah tu pegawai bawahan yang perasan bagus. Terbabit semua kena.

Azmin jelaskan semalam:-

– Dia tak takut dengan usaha coup politik yang diketuai Kak Wan

– Azmin beri amaran, jika dia JATUH, dia akan pastikan PKR akan runtuh

– Azmin jelaskan tak ada rahsia dalaman yang dia tak tahu

– Mengapa ‘affair’ yang melibatkan anak kepimpinan tidak dibangkitkan

– Azmin sedia dedah dari mana duit PKR selama ini diperoleh

– Ada rahsia paling besar yang akan didedahkan jika dia dijatuhkan.

– Alang-alang mandi biar basah. Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan

Meeting semalam habis awal daripada biasa. Katanya Azmin ada perjumpaan dengan beberapa kumpulan orang halus.

Kali ini Azmin tak akan simpan. Kalau dia jatuh daripada kerusi MB, Azmin akan gasak Istana Segambut kanan dan kiri.

Jangan main dengan Azmin Ali.

Dengan Azwan Ali boleh main. Azmin…jangan.

Jun 1, 2016 at 5:31 pm 1 komen


Jun 2016
I S R K J S A
« Mei    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Capaian Umum

  • 75,319,161 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 147 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • INFOGRAPHIC: STARSHIPS OF THE FUTURE
    Despite practically every sci-fi movie you've seen, getting to the stars ain't as easy as it looks. It'll require unforeseen breakthroughs and radical innovations that are decades if not centuries away - still, we clever little humans have a few plans on the drawing board. This infographic by Futurism presents some of the most exciting.Infogra […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • 99% tuduhan terhadap Rosmah bohong
    Selalu kita dengar petanan beliau dalam PERMATA dipertikaikan. Padahal ...Selalu dikatakan Siti Hasmah macam baik ...Orang banyak cerita tentang anak2 Mahathir dan Siti Hasmah. Adik beradik Siti sama kuat kaki projek dan jadi macai taukeh ciba!!!!Pembohongan begitu banyak twrhadap Rosmah begitu bersungguh2 hingga sanggup mereka hina Sultan Brunei demi nak ma […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Bekas TKP JPJ Mengaku Tidak Bersalah
    PUTRAJAYA: Bekas Timbalan Ketua Pengarah (Perancangan dan Operasi) Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Datuk Yusoff Ayob yang sebelum ini didenda RM600 kerana memandu di lorong kecemasan didakwa semula di Mahkamah Majistret di sini pada Selasa atas pertuduhan sama. Yusoff, 58, yang ditukarkan ke Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) Jumaat lepas, mengaku tidak bersal […]

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! GAMBAR ROSMAH KHATAM QURAN PASTI AKAN BUATKAN PARA HATERS KEPANASAN!
    Walau beliau dihina dan dicerca dengan pelbagai tohmahan namun tanggungjawab beliau terhadap Allah tetap beliau laksanakan. Ini adalah gambar sekitar majlis khatam Quran Datin Seri Rosmah.Kepada yang menuduh beliau macam-macam cuba anda cerminkan diri anda, apakah anda bersih dan maksum? Sudah berkali beliau jawab tohamahan yang dilempar terhadap beliau teta […]

RSS Musram Rakuman

  • Strategi DAP-Menjadikan Kaum Melayu Kelas 2
    Tergambarkan sangat staregi DAP mahu memecahkan undi melayu di Semenajung, melalui saf kepimpinan Pakatan Harapan.Dap hanya akan menjadi kingmaker, apabila melayu berpecah pada PRU-14. Kalau mlihat kerusi yang dimenagi parti Umno, 88 kerusi dan Pas 21, ertinya kawasan majoriti melayu adalah 109 tidak termasuk di Sarawak, dan kalau mengambilkira kerusi kaum m […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Strategi DAP-Menjadikan Kaum Melayu Kelas 2
    Tergambarkan sangat staregi DAP mahu memecahkan undi melayu di Semenajung, melalui saf kepimpinan Pakatan Harapan.Dap hanya akan menjadi kingmaker, apabila melayu berpecah pada PRU-14. Kalau mlihat kerusi yang dimenagi parti Umno, 88 kerusi dan Pas 21, ertinya kawasan majoriti melayu adalah 109 tidak termasuk di Sarawak, dan kalau mengambilkira kerusi kaum m […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]