Posts tagged ‘BoD’

Seni dan Politik

Laundering: Real Estate and ArtTheir laundering functions replicate a fund which in 1MDB’s balance sheet is deemed as investments. Once the London mansion with its swimming pool or a Picasso’s portrait of his love, Marie-Therese Walter, is sold, the proceeds typically return to a private banking account. Hoarding such kind of assets are better than investing in financial products because sellers don’t typically demand you fill a form to declare the source of money for buying a portrait of someone else lover. For 1MDB the disadvantage is finding USD 8bn worth of swimming pools and paintings; that is, limited supply limits their use for the purpose of laundering.

Jho Low is a suspect in money laundering because he had, between 2010 and 2014, accumulated a store of expensive art works. Estimated worth USD 300mn. Then, suddenly, from last year onward he began to quickly disposed them, fetching so far a total USD 167mn. That is, while Arul Kanda was busy stripping 1MDB of assets at home, Jho Low was doing his thing elsewhere.

Below is a list of Jho Low’s sales. Only the Rothko deal was in New York; the rest through London. Some of them like Picasso’s or Basquiat’s were sold at a loss. In US dollars, millions; sterling in parentheses:

  • Picasso’s Tete de Femme (of Marie-Therese Walter): 27mn (18.9 million pounds)
  • Basquiat’s, Untitled (Head of Madman):  9mn (6.2 million pounds)
  • Monet’s Le Palais Ducal vu de Saint-Georges Majeur 17mn (11.6 million pounds)
  • Gerhard Richter, abstract: 44mn (30.4 million pounds)
  • Lucio Fontana’s punctured, egg-shaped canvas: 23mn (15.9 million pounds)
  • Mark Rothko’s 8-foot-tall yellow and blue painting: 46.5mn

There is corruption in art. At the Hay Festival in the UK, Kenny Schachter, a curator and commentator, said in an on-stage interview that the art world was steeped in secretive dealings that reeked of money laundering, insider tips and artists being “corrupted”.

Kita tak tahu samada laporan ini betul atau tidak. Tapi harap boleh lah mereka yang bertanggungjawab buat siasatan yang lengkap.

Money laundering ini boleh berlaku melalui macam-macam cara.

Tak semestinya bawa berpeti-peti duit ke luar. Duit boleh dipecahkan dalam macam-macam bentuk.

Tak tahulah ini semua duit 1MDB atau tidak. Harap BoD baru 1MDB boleh bantu beri penjelasan.

Kalau 1MDB boleh dapatkan semula keuntungan penjualan barang seni pun bagus.

Jun 7, 2016 at 12:05 pm Tinggalkan komen

PETRONAS Perlukan Tenaga Baru

Tak ada perlu terlalu dihebohkan apabila kontrak Tun M sebagai Penasihat PETRONAS ditamatkan (ataupun memang sudah lama diminta untuk diberhentikan). Tak kira lah mana satu yang betul. Jawatan Penasihat ini macam jawatan ‘hormat’ sahaja. Kerja tidaklah seteruk mana.

Sejak zaman Shamsul Azhar Abbas pun, nak dapat 6 bulan sekali Pegawai Tinggi PETRONAS berjumpa dan minta nasihat pun payah. Ada pun macam tidak ada. Nasihat tidak diminta. Semua buat hal sendiri.

Di Putrajaya pun ramai pegawai kanan PETRONAS yang ditempatkan di PMO/MoF. Laporan yang sama tak pernah sampai pun ke meja Penasihat. Buat apa nak dibayar gaji kalau tak digunapakai.

PETRONAS perlukan tenaga dan kepakaran baru, itu memang kita setuju. Tak perlu sentimental dengan tenaga-tenaga lama yang tidak menyumbang banyak ni. Syarikat itu perlukan mereka yang nak bantu PETRONAS, bukan gunakan PETRONAS untuk kepentingan diri.

President & Group Chief Executive Officer
Datuk Wan Zulkiflee Wan Ariffin
Executive Vice President & Chief Executive Officer, Upstream
Datuk Mohd Anuar Taib
Executive Vice President & Chief Executive Officer, Downstream
Md Arif Mahmood
Executive Vice President & Group Chief Financial Officer
Datuk Manharlal Ratilal
Senior Vice President, Project Delivery & Technology
Mazuin Ismail
Senior Vice President, Corporate Strategy
Adif Zulkifli
Senior Vice President & Group General Counsel
Mohamad Rauff Nabi Bax
Senior Vice President, Group Human Resource Management
Dato’ Raiha Azni Abdul Rahman
Vice President, Group Health, Safety, Security & Environment
Sharbini Suhaili
Senior General Manager, Group Strategic Communications
Zahariah A. Rahman
Senior General Manager, Group Internal Audit
Syed Sheikh Syed Idrus Alhabshi

PETRONAS pun kita harap dapat buat keputusan yang sama dengan jawatan Board of Directors yang tidak menyumbang kepada syarikat. Orang yang kerjanya bawa sampul kuning dan minta projek, elok disingkirkan segera.

Sama juga, tak membantu apa pun. Seronok duduk jadi Board. Tapi tak membantu.

Bersihkan BoD PETRONAS daripada mereka yang hanya mencari keuntungan sendiri. Hantar cadangan kepada MoF/PMO. Tak perlu tunggu. Buat kerja cepat.

Siapa nak jadi Chairman?

Kosongkan sahaja. Tak perlu pun isi.

Mac 14, 2016 at 11:25 am Tinggalkan komen

Integriti Bank Negara Malaysia Teruji Lagi – Surat Sokongan Jadi Senjata Baru. Manusia Haloba Jawatan dan Kemaruk Kedudukan.

Seorang pegawai BNM menghantar email yang agak panjang lebar, menyatakan kekecewaan dengan situasi ekonomi yang berlaku mutakhir ini. Terang beliau:-
‘Dalam pada PM bercakap mengenai penyusunan semula bajet dan strategi ekonomi, nampaknya PM sendiri tidak serik dengan permainan politik waima dalam industri perbankan. Nama-nama lama yang busuk dan bernanah nak dibawa semula ke dalam industri perbankan. Macam sudah tidak ada orang lain.
Kami kerap kali ditekan dengan panggilan, surat dan sebagainya meminta agar BNM meluluskan individu-individu dubious sebagai Chairman dan Board of Directors kepada banyak bank tempatan.
Bukan tak mahu luluskan. Bila diselidik, nama masih aktif dalam senarai SPRM. Nama masih calar dengan isu rasuah. Yang lebih menarik, sekarang ini menjawat 4/5 jawatan dalam GLCs, tapi masih mahu berada dalam BoD bank.
Takkan PM tak tengok semua ini? Beri surat sokongan ikut suka? Tak fikir impak dan kesan kepada negara?’
Dalam pada TUN MAHATHIR dan kepimpinan sekarang dikatakan ada masalah – jangan lupa ada group budak-budak Pak Lah yang sedang berusaha keras nak consolidate tempat masing-masing.
Yang pelik, mereka ini dapat akses kepada PM melalui pintu belakang. Guna orang yang lebih power dan penting.
Terbaru, ada individu yang galak memeras kekayaan zaman Pak Lah, dengan menggunakan kedudukan secara maksima sedang melobi kedudukan sebagai Ahli Lembaga Pengarah sebuah bank.
Bank ini dikatakan kecil berbanding Maybank dan CIMB; tetapi mempunyai potensi untuk dilanyak sebagai sumber kewangan pihak tertentu.
Nama individu ini sering kali keluar masuk paper mutakhir ini. Katanya, dia diarahkan oleh {powerful} people to get money from that bank. Regardless of the ways.
Punyalah bongok Menteri yang jaga bank ini, ikut cakap dan dah mula lobi bagi pihak mamat seorang ini.
Kita tunggu. Kalau BNM luluskan juga dan ada yang tak kena dengan bank ini; sekali lagi permainan budak-budak Pak Lah nak masuk celah bedah dengan segala kekeliruan yang berlaku. Hati-hati.

Januari 26, 2015 at 6:15 pm 1 komen


Jun 2017
I S R K J S A
« Jun    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Capaian Umum

  • 75,318,090 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 15 OF THE WORLD'S LONGEST BRIDGES
    15 of the world's longest bridgesBy Matt Hickman, Mother Nature Network, 21 June 2017.You've got to hand it to China.Over the last decade, the Middle Kingdom has proven itself to be the length-obsessed kingdom when it comes to bridge building. Just 10 years ago, China's presence in the ranking of the world's longest bridges was minimal. T […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Orang kg perlu tahu DOJ wayang tamil Madey khianati negara
    Scrip writer: Clare RewcastleLeading Actor: KhairuddinSupporting Actor: Matthias ChangSupporting Actress: Loretta LynchProducer: Mahathir-SorosDirector: ? (Mystery)Semua ini berdasarkan complainant yg mana sesiapa pun boleh buat complainant.COMPLAINANT ADALAH KHAIRUDDIN ABU HASSAN DAN DIBANTU MATTHIAS CHANG.Sepatut kita sedar bahawa bukan Najib atau Rosmah y […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Kuala Lumpur Jadi Tuan Rumah Sukan SEA Kali Keenam
    TAHUN 2017 menjadi detik sejarah buat Malaysia apabila Kuala Lumpur menjadi tuan rumah bagi penganjuran Sukan SEA yang akan berlangsung mulai 19 hingga 31 Ogos dan Sukan Para Asean bermula 17 hingga 23 September. Malaysia memilih tema ‘Bangkit Bersama’ dengan menggunakan maskot yang diberi nama ‘Rimau’ dipilih bersandarkan kepada kekuatan spesies harimau tem […]

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! GAMBAR ROSMAH KHATAM QURAN PASTI AKAN BUATKAN PARA HATERS KEPANASAN!
    Walau beliau dihina dan dicerca dengan pelbagai tohmahan namun tanggungjawab beliau terhadap Allah tetap beliau laksanakan. Ini adalah gambar sekitar majlis khatam Quran Datin Seri Rosmah.Kepada yang menuduh beliau macam-macam cuba anda cerminkan diri anda, apakah anda bersih dan maksum? Sudah berkali beliau jawab tohamahan yang dilempar terhadap beliau teta […]

RSS Musram Rakuman

  • Kerjaan BN Sabah- Sudah Mantap: Mengapa Perlu Ubah?
    Perjuangan parti Warisan Sabah, kononnya mahu kerajaan negeri yang kuat, supaya kerajaan pusat mendengar suara rakyat Sabah. Sejak tahun 2004, kerajaan negeri Sabah adalah kerajaan terkuat di negara ini, selepas negeri Sarawak. Jadi mengapa mahu mencari lagi kerajaan negeri yang kuat???Terlupa kah Datuk Shafie Apdal, bahawa Sabah dan Sarawak merupakan simpan […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Kerjaan BN Sabah- Sudah Mantap: Mengapa Perlu Ubah?
    Perjuangan parti Warisan Sabah, kononnya mahu kerajaan negeri yang kuat, supaya kerajaan pusat mendengar suara rakyat Sabah. Sejak tahun 2004, kerajaan negeri Sabah adalah kerajaan terkuat di negara ini, selepas negeri Sarawak. Jadi mengapa mahu mencari lagi kerajaan negeri yang kuat???Terlupa kah Datuk Shafie Apdal, bahawa Sabah dan Sarawak merupakan simpan […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

Paling Popular

  • Tiada