Posts tagged ‘DAP’

Mampukah GERAKAN dan MCA Lakukan Seperti SUPP?

Antara yang paling happy dengan PRN Sarawak adalah GERAKAN dan MCA. Tiba-tiba dua parti yang tak berapa nak hebat ini, rasa yakin mereka boleh buat perkara yang sama di Semenanjung. Rasa cukup kuat untuk menarik kembali sokongan kaum Cina yang dikatakan tidur sebantal dengan DAP.

Baguslah ada keyakinan, tapi kerja kena buat. Jangan seronok waktu menang, tapi tak nampak muka masa mendekati rakyat.

Perangai biasa MCA dan GERAKAN, dekat pilihanraya baru nampak muka. Selain daripada waktu itu, berseronok lah mereka dengan jawatan masing-masing di peringkat nasional.

Menarik, sebab MCA sudahpun tunda pemilihan parti kononnya selepas PRU yang akan datang. Perangai buruk MCA. Jaga punggung sendiri.

Asalkan Liow dan Wee Ka Siong selamat, mulalah tukar peraturan untuk pastikan diri sendiri selamat dengan jawatan.

MCA dan GERAKAN kena sedar, pemikiran kaum Cina di Sarawak lain macam. Tak serupa dengan pemikiran Cina Seputeh, Cina Jinjang ataupun Cina Serdang. Jangan ingat mudah sangat nak ikut resipi SUPP dan Dr Sim.

Liow patut tengok bagaimana Dr Sim bekerja. Sejak PRN2011, tak pernah berhenti dekat dengan rakyat. Buat macam-macam program, jengah rumah pengundi walaupun bukan wakil rakyat. Boleh Liow buat macam itu?

Liow kita tahu main politik selamat. Janji ada jawatan. Peduli pun dia tak kepada usaha perbaiki imej MCA.

Dengan imej setengah masak yang ada, sanggup lagi nak tangguh pemilihan lebih 2 tahun. Maka kekal lah wajah-wajah lama yang orang tak boleh nak terima.

Atas kertas, rasanya MCA dan GERAKAN akan padam dalam PRU akan datang.

Kecuali DAP ada buat mistake besar yang tak boleh dimaafkan.

Mei 10, 2016 at 12:17 pm 1 komen

Azmin Ali Patut Desak Kak Wan Bersara

Rata-rata kawan PKR di Sarawak anggap Azmin Ali seorang leader yang berani. Tak cakap banyak, akan laksana apa yang dia anggap betul untuk parti. Sebagai Timbalan Presiden sebuah parti, Azmin ada alasan untuk menidakkan keputusan bodoh DAP. Sebagai pemimpin kanan, Azmin kena bertindak.

Masalah dengan DAP, mereka bukanlah jenis yang terima alasan dan sebab yang diberi. Kepada mereka, DAP sepatutnya diberikan layanan istimewa. Tak boleh ada orang yang nak jatuhkan DAP.

Azmin hanya melaksana apa yang diinginkan oleh Ketua Ranting dan Cabang. Mereka mahukan calon PKR sendiri, dan Azmin terpaksa ikut.

Apabila Ketua Ranting dan Cabang telefon Madame President, tak ada jawapan. Call tak berjawab. Whatsapp tidak berbalas. Telegram tak ada respon.

Macamana nak buat lagi?

Untung Azmin ada untuk dihubungi dan dimaklumkan mengenai keputusan politik yang perlu dibuat.

Kalau dah macam ini keadaannya, ramai juga yang kata Azmin Ali patut ambil alih PKR dalam kadar segera.

Sebelum lebih jahanam, elok Azmin buat rampasan kuasa.

Kalau dibuat sekarang, rasanya Wan Azizah akan dimalukan. Tak ada sokongan.

Sebab itu ramai di Sarawak yang rasa Azmin sudah perlu jadi Presiden sebenar kepada PKR.

Bukan Madame yang tak tahu apa nak buat, blur dan bodoh dalam buat keputusan.

April 26, 2016 at 3:52 pm 1 komen

Azmin Sedia Panah Politik Kepada Guan Eng?

Keputusan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang menamatkan khidmat dua ADUN PKR dalam syarikat berkaitan kerajaan (GLC) di negeri itu dibantah gara-gara berkecuali dalam usul dibawa ADUN BN pada sidang DUN, tahun lalu.

Free Malaysia Today melaporkan Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata perkara itu tidak sepatutnya berlaku dan pihaknya akan mempertahankan tindakan dua ADUN terbabit.

“Biro Politik PKR buat keputusan, kita membantah sebarang tindakan terhadap Adun dan kita akan mempertahankan mereka yang menggunakan DUN untuk memberikan pandangan dan maklum balas.

“Mereka bukan buat fitnah tetapi sebagai ADUN mereka memberikan maklum balas dan pandangan. Perkara ini perlu diraikan dan tidak perlu diambil tindakan,” katanya.

Semalam, Guan Eng dilaporkan menamatkan khidmat dua ADUN PKR, Ong Chin Wen dan Cheah Kah Peng dari GLC negeri itu gara-gara beliau sudah tidak mempunyai keyakinan kedua-duanya dapat berfungsi secara profesional dan berkesan susulan kes di sidang DUN Pulau Pinang, tahun lalu.

****************
Sekarang ini, kalangan MT PKR tak minat nak dengar Azmin main ugut-ugut bodoh macam ini. Mereka mahu tindakan. Jangan bagi ayat bodoh kononnya tak bersetuju dan sebagainya.

Azmin/PKR di Selangor banyak juga melantik kalangan orang DAP untuk pelbagai jawatan. Apa lagi nak tunggu?

Kalau heboh Azmin mengatakan sini sana kononnya kerajaan Najib tidak cekap dan sebagainya, kita nak tengok juga apa tindakan Azmin dalam bab ini. Takkan setakat rasa kecewa dan tidak bersetuju.

Beberapa ADUN DAP yang dapat elaun free di Selangor juga patut ditarik balik. Hutang memalukan PKR, mesti dibayar dengan memalukan DAP. Mudah sahaja sifirnya.

Kalau benda ini pun Azmin tak ada telur nak selesaikan, memang patut lah kena attack dengan CheguBard. Melampau takutnya dengan DAP.

Februari 22, 2016 at 11:57 am 1 komen

Projek KERTAS (Kerja Tawan Selangor) – Projek Khas NOH OMAR

Semalam di Ibupejabat PKR heboh dengan proposal politik KERTAS yang dikatakan milik Noh Omar, Pengerusi UMNO/BN Selangor. Tak tahu dapat macamana. Katanya ada budak di War Room Selangor yang beri.

Tak ada apa yang hebat sangat pun. Noh Omar. Bukan terer mana pun.

Antara yang jadi isi penting:-

– UMNO/BN target menang 32 kerusi

– Semua tumpuan akan dimulakan sekarang

– 18 bulan kerja berterusan

– Tidak ada lagi struktur lama

– PDM dimansuhkan

– Tumpu kerusi UMNO

– Gagalkan PKR di beberapa kerusi penting

– Guna perpecahan pembangkang

Bagus la, sekarang UMNO Selangor dah bangun dan mula bercakap nak buat kerja. Ada Bahagian yang dah beberapa kali pergi retreat di luar negara. Medan, Padang, Bandung, Jakarta jadi tempat perbincangan mereka.

Bila KERTAS ini diserahkan kepada Azmin, sampai merah muka MB Selangor gelak. Sampai tekan perut. Punya lah tak tahan.

Kalau UMNO boleh kekal kerusi yang ada pun dah nasib baik – kata Azmin.

Zaman dulu, zaman Khir Toyo, Projek Pembangkang Sifar jadi impian. Sudahnya UMNO dan BN yang melingkup.

Sekarang ini Projek KERTAS pula. Katanya bajet awal sahaja dekat RM50 juta.

Boleh menang ke?

Februari 4, 2016 at 11:29 am 4 comments

Mengapa DAP Takut Sangat Dengan Transformasi MKN?

MKN memang perlukan kekuatan baru. Bukan sebab Malaysia mahu jadi negara Polis. Bukan sebab maju jadi Diktator. Tetapi MKN ini mesti hidup dengan kedudukannya yang sebenar, sebagai sebuah badan yang memantau keselamatan yang sebenar-benarnya.

Selama ini, MKN kita dengan waktu banjir. Waktu ada masalah di luar negara. Keluarlah Setiausaha MKN kononnya menjadi jurubicara utama kepada MKN.

Tapi memang banyak negara lain, MKN ini ‘body’ yang luar biasa. Ada kuku. Amat dihormati dan dianggap sebagai badan yang paling dihormati.

Di UK, National Security ini digandingkan dengan Intelligence. Bayangkan. Ada sebuah Central Intelligence Agency; yang boleh membuat keputusan awal dalam menempuh sebarang isu berkait keselamatan.

Bila ada ancaman, MKN tidak boleh bertindak kerana tidak ada punca kuasa untuk bertindak. Banyak lapisan dan tapisan. Ini merugikan masa.

Penjenayah, teroris sekarang tak perlu masa yang banyak. Mereka mobile dan boleh menyamar dalam pelbagai keadaan.

Yang DAP cemas sangat ini kenapa. Apa yang mereka risau?

Apakah DAP takut MKN akan mula bertindak terhadap sarang-sarang income DAP yang selama ini menjadi financial back up kepada parti mereka?

Apakah DAP takut dengan kuasa baru MKN, segala kongsi gelap yang memberikan black money kepada DAP selama ini terperangkap?

Dengar dahulu apa yang kerajaan nak buat.

Jangan gelabah.

Kuasa-kuasa mengisytihar darurat misalnya, tak berbangkit langsung. Kuasa 150 tetap di dalam kuasa DYMM Agong. Bukan MKN.

Seksyen 18 – hanya berkait dengan ‘kawasan keselamatan’.

Disember 3, 2015 at 8:11 pm Tinggalkan komen

YaPEIM Kerja DAP? Asal Melayu/Islam Sahaja DAP Yang Meroyan?

Kena tahu juga, adakalanya tak perlu DAP dalam membuka segala macam pekung dalam kain kerajaan ini. Tak perlu DAP. Kalangan rakyat marhaein biasa pun dah tak larat tengok segala macam kerja kong kali kong dalam gomen ni. Ramai yang dah tak tahan.

So, teori ini semua kerja DAP, yang ada portal dan blog bawa ini adalah teknik mempertahankan diri paling bangang. DAP tak sebut langsung pasal YaPEIM ini. Tak ada.

Yang sebut, orang PKR. Orang PKR ini biasalah, dalam YaPEIM dia ada, dalam YADIM dia ada, dalam JAKIM dia ramai, dalam IWM pun ada, dalam JPM pun ada. Ramai depa ni. Sebab itu, dalam BTN pun dah berapa lama tak boleh nak selesai. Benda mudah. Orang PKR/ABIM/IKRAM buang sahajalah. Tak, kita simpan.

Bila simpan, inilah jadinya. Kita nak marah siapa?

Marah DAP juga? Janganlah jadi bangang.

Belajarlah tengok kelemahan diri. Tengok apa yang kita salah. Tengok apa yang kita buat kerja tak betul. Perbaiki.

Jangan semua kata nak saman. Kredibiliti saya terjejas. Kredibiliti kerajaan letak kat mana?

Ini semua Allah SWT nak tunjuk. Orang paling kuat cakap pasal agama pun boleh membazir duit ratusan ribu untuk kerja bodoh.

Itu sahaja.

Kalau itu pun masih betul. Selamat lah hidup kamu.

November 16, 2015 at 2:40 pm 2 comments

Pelancaran Belanjawan Pakatan Harapan 2016

Tengahari ini, Kak Wan akan merasmikan pelancaran Belanjawan Pakatan Harapan 2016 di Bilik Taklimat Parlimen. Isi penuh kita semua kena tunggu. Tapi katanya, belanjawan ini hanya kerja 2-3 orang sahaja, tak pernah dibincangkan dengan serius dengan YB-YB Pakatan yang ada.

Ada suara yang berbunyi, kalau dah Bajet 2016 (cadangan) ini pun tak boleh berkongsi maklumat, apa jaminan bahawa isu-isu lain boleh berbincang. Berapa banyak input DAP dalam belanjawan ini? Berapa banyak input AMANAH? Berapa banyak input PAS?

Ada sumber kata, belanjawan ini kerja 50:50 PKR dan DAP. Malah ada yang kata, PKR mungkin lebih sedikit, 60:40. Dengan AMANAH tidak dibincangkan langsung, sebab tak ada orang dalam AMANAH yang boleh diharapkan dalam bab ekonomi.

Setakat yang dibisik-bisikkan, antara isu yang nak dicadangkan:-

– Penutupan 1MDB

– Mansuhkan tol

– Harga minyak yang tetap sepanjang 2016

– Pendidikan percuma

– Tabung Pendidikan Luar Negara

– Dana khas inovasi

Katanya, antara yang paling banyak beri input adalah bekas ahli ekonomi Bank Islam, Wawa. Banyak benda Wawa yang cadangkan dan tulis.

Rafizi pun tak terlibat. Ada topik mengenai liberalisasi ekonomi, diberikan terus kepada beberapa orang pemikir Singapura.

Bilamana orang bijak macam Rafizi pun tak digunapakai dalam PKR, apa harapan belanjawan ini akan jadi padu dan mantap?

Kak Wan beri KPI, belanjawan ini mesti mampu mengalih sedikit perhatian daripada Bajet Najib (BN). Boleh capai?

Kita nak juga tengok samada puak-puak AMANAH akan puji dan lambung belanjawan ini bagai nak rak.

AMANAH kan liberal, mesti lah sokong belanjawan liberal kan.

Oktober 21, 2015 at 1:19 pm 3 comments

Kiriman Terdahulu


Ogos 2016
M T W T F S S
« Jun    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Capaian Umum

  • 75,294,070 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 143 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 8 SUPER COOL GADGETS TO HELP YOU STAY SUPER COOL
    Gadgets to Help You Stay CoolBy K. Thor Jensen, PC Magazine, 26 August 2016.Guess what? It's still summer for another month, and it's going to get worse before it gets better. This year showed us that global warming is here, and it's spectacular. All major cities have transformed into sweat-drenched hellholes, icecaps are melting, and air cond […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • Istiqamah dengan Kebenaran
    ISTIQAMAH DENGAN KEBENARANBaru-baru ini, saya dihubungi oleh beberapa individu untuk berjumpa. Atas dasar silaturahim sesama manusia, saya pun sudi untuk berjumpa. Lagipun saya kenal mereka ini.Semasa perjumpaan itu, mereka menyampaikan hajat dan menjemput saya bersama-sama mereka menyertai gerakan "Deklarasi Rakyat" bagi menjatuhkan pemimpin berke […]

RSS Nasionalis 1946

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS The Unspinners

  • Mahathir buat provokasi untuk buat diversion. Kenapa?
    Hari itu, dia cuba cabar debat tentang tuduhan bekas penulis WSJ bahawa dia telah sanglap USD100 billion. Tapi tiada dapat layanan http://www.sarawakiana.net/2016/08/mahathir-sedia-debat-isu-kehilangan.htmlKini macam-macam yang dia cuba lakukan.Dia tuduhnya arwah Tan Sri Megat Junid yang merupakan seorang yang begtu setia padanya. Sementang dia tidak ada lag […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

RSS Musram Rakuman

  • Malaysia- Negara Rasuah?
    Mengapa Tun Dr Mahathir Mohammad mengulang-ulang, bahawa negara ini merupakan negara rasuah?. Apa kah semua agensi kerajaan, kakitangan kerajaan, atau pihak berkuasa, tiada seorangpun yang mengamalkan pegangan agama? sehingga semunya bersengkokol mengamalkan rasuah? Siapa yang rasuah? siapa yang memberi rasuah? Dengan mendakwa negara merupakan negara rasuah, […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • Malaysia- Negara Rasuah?
    Mengapa Tun Dr Mahathir Mohammad mengulang-ulang, bahawa negara ini merupakan negara rasuah?. Apa kah semua agensi kerajaan, kakitangan kerajaan, atau pihak berkuasa, tiada seorangpun yang mengamalkan pegangan agama? sehingga semunya bersengkokol mengamalkan rasuah? Siapa yang rasuah? siapa yang memberi rasuah? Dengan mendakwa negara merupakan negara rasuah, […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Hudud: Memecah atau menyatu masyarakat? - Suatu jawapan kepada masyarakat majmuk di Malaysia
    Isu hudud sentiasa mendapat perhatian masyarakat Malaysia sama ada di kalangan orang Islam atau yang bukan Islam.  Isu yang masih belum ada penyelesaian muktamad ini menjadi lebih menarik kerana ianya kerap muncul ketika menjelang PRU. Semua pihak sama ada kerajaan atau pembangkang ingin mengambil keuntungan dari isu ini.  Maka adalah sukar diterima jika isu […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 143 other followers