Posts tagged ‘Penasihat Eknoomi Indonesia’

Anwar Mengidam Jawatan ‘Penasihat Ekonomi Indonesia’?

Thailand semalam telahpun memanggil pulang Dutanya ke Cambodia sebagai tanda tidak setuju di atas perlantikan Thaksin sebagai ‘Penasihat Ekonomi Negara Cambodia’. Nampaknya hubungan baik Thaksin dan pemimpin Cambodia sudah menyebabkan bekas Perdana Menteri dilantik sebagai Penasihat Kerajaan. Thaksin memang terkenal sebagai ahli korporat yang hebat dan sangat kaya di Thailand (sebelum menjadi Perdana Menteri lagi). Makanya, kemahiran mengendalikan perniagaan dan ekonomi adalah expertise utama Thaksin. Makanya, tidak hairanlah kalau Cambodia menganggap Thaksin sebagai aset yang boleh digunapakai untuk memperbaiki situasi ekonomi di negara tersebut.

Thaksin ini sudah tidak diterima di Negaranya sendiri. Tidak diterima oleh sekumpulan dan segelintir orang. Hakikatnya, dia masih diterima oleh penyokong kuatnya. Thaksin masih dianggap sebagai hero kepada negara yang pernah mempunyai kumpulan miskin tegar yang ramai. Memimpin tidak lah berapa lama sangat, 5 tahun sahaja (2001 – 2006). Lepas tu kena ‘coup’ oleh pemimpin tentera. Alasan, Thaksin sudah menggunakan kedudukannya untuk mengkayakan keluarga dan dirinya sendiri. Thaksin tak pernah miskin pun. Lepas kena ‘coup’, boleh berada di London sebagai seorang elitis (walaupun dibuang Negara). Amalan biasa Thaksin adalah menggunakan video untuk berinteraksi dengan penyokongnya di Thailand. Huru hara juga Negara dengan tindakan yang demikian.

Dengan beberapa syarikat seperti Advanced Info Services (AIS), Shinawatra Computer and Communications Group dan sebagainya, Thaksin menjadi luar biasa kaya raya. Luar biasa. Inilah juga asas kekuatannya untuk memimpin Thailand. Apa yang dilakukan Cambodia kepada Thaksin – adalah juga sesuatu yang telah diusahakan Anwar untuk dilakukan kerajaan Indonesia.

Anwar telah menggunakan ‘network’ NGO di Indonesia untuk meletakkan dirinya di tangga penasihat ekonomi Negara tersebut. Kalangan ahli pelobi Anwar sudah berkampung di Jakarta sejak beberapa bulan dahulu. Dengan keadaan pilihanraya yang ada di Indonesia, Anwar berusaha keras untuk melihat kemenangan akan memihak kepada calonnya, Jusuf Kalla. Hubungan Anwar dan Jusuf Kalla sudah bermula lama. Dengan kemenangan Jusuf Kalla, Anwar akan pastinya dilantik sebagai Penasihat Ekonomi Indonesia – seperti yang dilakukan Cambodia kepada Thaksin. Inilah perancangan dan pelan asalnya.

Setelah kekalahan Jusuf Kalla, Anwar memerlukan ‘alasan lain’ untuk membenarkannya berkampun di Istana Presiden. Anwar memang berhajat berjumpa dan bertemu SBY, bagi melobi kedudukan dirinya sebagai Penasihat Ekonomi Indonesia. SBY tidak punya sebab untuk melantik Anwar. Justeru, beberapa siri ‘ketidaktenangan politik’ antara Indonesia dan Malaysia mesti di ‘stage’ bagi membenarkan ini berlaku. Hubungan Indonesia Malaysia perlu kekal ‘tegang’ bagi meletakkan Anwar sebagai mediator dan insan kamil yang mampu menyelesaikan masalah.

Usaha Anwar ini tidak kesampaian kerana Najib lebih pantas dalam memastikan hubungan Malaysia Indonesia tidak carik teruk. Kalau tidak, ada kemungkinan Anwar akan dilantik sebagai Penasihat Ekonomi Indonesia – bukan kerana dia bijak mengurus ekonomi; tetapi kerana dirinya ‘bijak’ mengatur masalah antara Malaysia dan Indonesia.

Rakyat perlu hati-hati dengan permainan politik kotor begini. Anwar sudah kelam dengan jalan lain. Jalan baru mesti dicari. Walau terpaksa menggadai maruah bangsa sendiri. Anwar tak peduli.

Betul, Anwar pernah dapat anugerah sebagai Menteri Kewangan yang hebat, tetapi apakah dirinya hebat – atau dia hanya melaksana amanah mengikut apa yang dimahukan oleh Washington Consensus. Siapa penasihat ekonomi Anwar sendiri sebenarnya? Indonesia tidak perlukan seorang penasihat ekonomi yang turut dinasihati oleh orang lain.

Advertisements

Continue Reading November 7, 2009 at 12:43 am 2 comments


Februari 2018
I S R K J S A
« Jun    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728  

Capaian Umum

  • 75,328,687 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 145 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • 7 STRANGE VEHICLES TO GET YOU FROM A TO B
    7 strange vehicles to get you from A to BBy Nick Lavars, New Atlas, 19 February 2018.The rise of the internet and sites like Kickstarter has facilitated a spread of ideas like never before - some fun, some world-changing and a whole lot that can only be described as weird. The realm of transport is a particularly good place to see oddball creations in action […]

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • VIDEO: Penjelasan penipuan Malaysia akan bankrup oleh Madey
    Malaysia Nak Bankrup???Cuma 2 spesis manusia yang tak pernah penat bercakap isu ni:1. Spesis buta hati...2. Spesis buta ekonomi...Pakar ekonomi dari dalam dgn luar negara dah terangkan sejelas2nya maksud sebenar hutang luar negara dan keupayaan bayar balik hutang negara tapi korang tak faham2 dan tak nak faham!!!Biar buta mata tapi jangan buta hati.Yang buta […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • PANAS BERAPI! INI AHLI PARLIMEN BUKAN BERMUSIM TETAPI IKHLAS BERJUANG UNTUK RAKYAT!
    SINDROM baru nak tunjuk muka di kampung-kampung daerah pedalaman melanda pemimpin pembangkang sejak kebelakangan ini dan tidak terkecuali di Baling.Maklumlah, dengan Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) yang bakal diadakan bila-bila masa sahaja dari sekarang, apa yang penting bagi pembangkang adalah menghemoikan diri ke kawasan-kawasan itu untuk meraih undi.Wala […]

RSS Musram Rakuman

  • PRU-14: PELUANG BN
    JIKA dilihat daripada propaganda parti yang melawan Bn, daripada pilihan raya umum pertama di Negara ini, sebelum PRU diadakan, mereka yakin boleh menang. Parti yang membangkang Bn, dalam usaha mereka menewaskan gabungan 13 parti itu, mereka meniru perjalanan parti Barisan Nasional, menerusi Angkatan Perpaduan Ummah (APU), Barisan Alternatif (BA), Gagasan Ra […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Spbo Terpercaya, Memilih Yang Kamu Mau!
    Kepada anda yang memiliki banyak kemauan dalam pandangan hidup maka kamu sanggup cobalah terhadap main-main di Spbo terpercaya. Disana, anda akan meraih banyak sekali kesempatan yg dapat menurunkan anda kesempatan kepada mendapatkan maslahat keuangan yg pass gede jika laba finansial…Read more ›

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • PRU-14: PELUANG BN
    JIKA dilihat daripada propaganda parti yang melawan Bn, daripada pilihan raya umum pertama di Negara ini, sebelum PRU diadakan, mereka yakin boleh menang. Parti yang membangkang Bn, dalam usaha mereka menewaskan gabungan 13 parti itu, mereka meniru perjalanan parti Barisan Nasional, menerusi Angkatan Perpaduan Ummah (APU), Barisan Alternatif (BA), Gagasan Ra […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]