Posts tagged ‘Prime Minister’

Najib: ‘Economic uncertainties will impact capital flows and strength of ringgit’

The Prime Minister said that while the Malaysian economy had its strengths, the country faced “several headwinds on the domestic front”.

He said household debt remained high at 87.6% of gross domestic product while commodity prices, particularly crude oil, liquefied natural gas and palm oil, were anticipated to remain soft.

“Private consumption will see some moderation due to the one-off inflationary pressures with the implementation of GST (Goods and Services Tax).

“The uncertainty surrounding the pace and magnitude of US interest rate normalisation will impact capital flows and the strength of the ringgit.

“Hence, economic growth, the current account balance and government revenues will be affected by these developments. We need to be vigilant at all times,” said Najib, when addressing the consultation session for Budget 2016 at the Putrajaya International Convention Centre here.

—————–
Syukur jika pemimpin kita sudah mula nampak tentang ‘headwinds’ yang akan memukul lembah ekonomi Malaysia. Baguslah. Sekurang-kurangnya, pemimpin kita tidak terus diberikan cerita silap tentang keadaan ekonomi.
Ekonomi Malaysia bukan semudah buat Nasi Goreng Tanpa GST. Bukan semudah juga nak menyamar kononnya nak tengok kesan kepada rakyat.
Jangan bodohkan rakyat. Cerita yang benar. Sekurang-kurangnya PM sudah berani cerita yang benar. Ekonomi tidak berapa cantik. Beritahu rakyat.
CNBC pun beri pandangan sama:-

Sharp currency depreciation and the introduction of a goods & services tax (GST) are widely expected to drag 2015 gross domestic product (GDP) growth below 5 percent from an estimated 5.8 percent in 2014.

The dramatic decline in crude is also playing a role for emerging Asia’s only major energy exporting economy. Brent’s 54 percent plunge over the past six months has noticeably hurt Malaysia, where petroleum products and liquefied natural gas account for 14 percent of exports.

————–

Sebab itulah, jangan Mat Maslan, Chua Tee Yong, KSP dan semua Lelaki Tamil di MoF berikan cerita yang tidak benar. PM sendiri sudah beritahu perkara sebenar. Dimaklumkan bahawa, PM tidak baca pun speech yang KSP berikan. PM beri ucapan spontan.

Kalau ikut speech Lelaki Tamil MoF, semua benda cantik dan molek. Semua dia jaga dengan sehabis baik.

Ada perkembangan baik jika PM sudah berani bercakap benar.

Jun 16, 2015 at 12:54 pm 1 komen

Wan Azizah? PM? – Tulisan Bukti DAP Tak Mahu Ber-PM kan Lebai PAS

Could Wan Azizah possibly become the Prime Minister? After the March 7
verdict, whether or not Anwar is jailed, it is very likely that he can
no longer stand for elections until the day when Pakatan rules.

Umno may not have anticipated that barring Anwar from running in
elections would mean releasing Kak Wan to realise her full potential.

For the past 16 years, Anwar’s image has been constantly been
subjected to vicious attack by the media – from his personal
integrity, to allegations against his party. Little by little, the
smear campaign has taken effect, particularly among women in semi
rural areas.

On the other hand, Kak Wan’s image is unscathed. For the second time,
she steps in to contest on behalf of Anwar, to seek justice. It is a
symbolic political image with a strong message.

Her timely ascension could be Pakatan’s hidden weapon. Even more so,
in contrast to the vastly different image attributed to Najib’s wife,
Rosmah Mansor.

As Umno scrambles for “bullets” to take down Kak Wan, the worst that
Khairy Jamaluddin could think of is to accuse her of being Anwar’s
“puppet”, an allegation easily answered.

I have reason to believe that Kak Wan could become an accidental,
reluctant Prime Minister, inadvertently aided by BN. That reluctance
itself is a sign of sincerity and honesty.

——————————-

Artikel di atas ditulis oleh seorang mamat DAP yang sedang meningkat
naik. Liew Chin Tong. Kita boleh faham Chin Tong. Daripada PAS,
baiklah Wan Azizah. Easier to control. Easy to manipulate.

Apa yang kita dapat agak, DAP adalah antara parti yang paling takut
dengan senario semasa ini. Ketiadaan Anwar akan membuatkan DAP
kempunan mendapat undi Melayu. DAP tak boleh lupa bagaimana beberapa
PRU yang dipimpin Kak Wan, 1999 dan 2004; DAP mencatatkan keputusan
yang sangat teruk.

Malahan ramai pemimpin DAP yang bungkus.

DAP cuma nakkan Kak Wan supaya PAS tidak terfikir langsung untuk jadi
PM. Kepada DAP, PAS akan membuatkan DAP menemui jalan kiamat kepada
politik.

Bukan sangat DAP nak Kak Wan jadi PM – ini lebih kepada bodek dan
agenda selamatkan diri.

Mac 18, 2014 at 3:17 pm Tinggalkan komen

The most powerful prime and finance minister in the world?

Najib/UMNO/BN mesti hati-hati dengan strategi baru yang sedang dibuat oleh PR. Kalau sebelum ini NFC menjadi mangsa; ada cubaan baru untuk menyerang portfolio PM di Kementerian Kewangan. PM kena berani pertahan diri. Jangan nak berselindung dan terus mempertahankan sesiapa lagi. Kalau perlu mengorbankan orang; korbankan. Ini soal kebenaran dan fakta.

Build up media terbaru di kalangan PR adalah usaha Najib untuk menjadi PM paling berkuasa di dalam dunia. Memegang portfolio kewangan memang penting. Tapi, serangan PR terbaru akan menjurus kepada kuasa PM untuk memberikan ‘diskaun/atau pemansuhan’ cukai kepada mana-mana syarikat dan individu yang dikatakan layak.

Perlu diingat bahawa akta ini hanya diluluskan zaman Pak Lah yang bijak laksana. Budak-budak Level Four menggunakan klausa ini untuk mengayakan diri masing-masing. Beri diskaun/mansuh cukai kepada syarikat tertentu – kemudiannya menikmati ganjaran bulanan daripada syarikat terbabit. Ini semua cadangan ahli ekonomi yang kini menjadi Ketua Pemuda UMNO Malaysia?

“However, a not very known amendment to the Income Tax Act 1967 has magnified the abovementioned weakness by unquantifiable folds. Back in 2005, after the nation gave Pak Lah an overwhelming mandate to run the country (with already well documented results), the then prime minister cum finance minister gave himself a most overwhelming and stunning instrument of power (or potential avenue of abuse). Section 127(C) of the Income Act, 1967, has been amended as follows”

In everyday English, the Finance Minister can exempt anyone from paying taxes on any income that is rightfully subject to tax under the
income tax act. What does this mean? It effectively means that the prime minister cum finance minister, is empowered to point to anyone he fancies and say,
“hey, you don’t need to pay any tax even though everyone else is paying according to the income tax law.”

Menurut sumber Kementerian Kewangan; Najib tak pernah menggunakan klausa ini sepanjang beliau di MoF.

Soalnya; berapa banyak SYARIKAT yang telah diberikan KEBEBASAN CUKAI ini daripada kepimpinan terdahulu? Berapa? 50? 60? MoF perlu berikan angka sebenar.

Anwar sudahpun mendapat list syarikat-syarikat terbabit. Menurut cerita, kisah ini lebih BESAR dan BUSUK daripada NFC! Najib tak perlu nak selamatkan sesiapapun. Come clean. Jaga integriti sendiri.

Kalau perlu korbankan Pak Lah…lakukanlah. Jangan nak simpan dan cuci taik orang pada setiap masa. Dalam senyum Pak Lah banyak membuat onar.
Banyak mendatangkan masalah kepada parti.

Tak hairanlah kalau berbelas Pegawai Khas kepada KP Malaysia mempunyai rumah 2/3 biji seorang, Harley Davidson, kereta mewah, percutian luar Negara – rupanya sumber ekonomi tidak pernah putus selagi MATAHARI menyinari di atas kepala. Bangsat punya Melayu.

Berapa kali Pak Lah pakai Akta 644 s 25b sepanjang pemerintahan beliau?

Mana syarikat yang berselindung di sebalik Akta 644 s25b?

Kalau satu syarikat jimat cukai RM60 juta setahun sejak 2005 – dan pengeras yang dibayar kepada ‘individu’ tertentu sebanyak 20 % daripada kadar cukai? Dah berapa tu? Korang kira sendiri lah. Math aku lemah. Itu satu syarikat. Kalau 15?

Sendiri mahu ingat brader…

Anwar dah ada fakta ini….Pak Lah dan 4th Floor Boys elok mengaku cepat. Kalau perlu letak jawatan…letaklah. Jangan malukan UMNO!!!

* patutlah ada Pegawai Khas Pak Lah boleh beli BENTLEY secara cash! ko ado?

Continue Reading Januari 27, 2012 at 11:25 am 1 komen


Oktober 2022
I S R K J S A
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Capaian Umum

  • 75,347,909 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 146 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Adakah Destini Berhad Menjadi Ali Baba Untuk China Kuasai KTMB?
    Kesatuan Perkerja Keretapi Tanah Melayu Berhad (RUM) telah membuat lapuran kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) supaya menyiasat usahasama antara Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) dan Destini Berhad.Baca di sini :https://ismaweb.net/2021/03/03/kesatuan-mahu-sprm-siasat-kelulusan-usaha-sama-antara-destini-ktmb/Ianya adalah ekoran dari pengum […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Musram Rakuman

  • PRU-15 MUSIM BANJIR: APA KERISAUAN BUKAN PARTI UMNO-BN?
    KERISAUN semua parti-parti bukan Umno-BN jika PRU-15 diadakan di musim banjir adalah-pengundi pasif, atas pagar dan pengundi baharu tidak keluar mengundi. Rekod pada pilihan raya yang lalu-lalu, semua parti yang melawan Umno-BN bersadar pada pengundi golongan ini. Salah satu bukti apabila pada PRU-14, peratus daripada golongan ini cukup tinggi, sehinggakan U […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Must-Have These Essential Baby Products
    In order for the delivery process to function correctly, you need to compile a list of newborn equipment from the outset. Given that children are a gift from God, every parent would like to provide the best from the beginning of birth. Therefore, it’s a good idea to complete anything your infant requires from now […] The post Must-Have These Essential Baby P […]

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • PRU-15 MUSIM BANJIR: APA KERISAUAN BUKAN PARTI UMNO-BN?
    KERISAUN semua parti-parti bukan Umno-BN jika PRU-15 diadakan di musim banjir adalah-pengundi pasif, atas pagar dan pengundi baharu tidak keluar mengundi. Rekod pada pilihan raya yang lalu-lalu, semua parti yang melawan Umno-BN bersadar pada pengundi golongan ini. Salah satu bukti apabila pada PRU-14, peratus daripada golongan ini cukup tinggi, sehinggakan U […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Must-Have These Essential Baby Products
    In order for the delivery process to function correctly, you need to compile a list of newborn equipment from the outset. Given that children are a gift from God, every parent would like to provide the best from the beginning of birth. Therefore, it’s a good idea to complete anything your infant requires from now […] The post Must-Have These Essential Baby P […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Selamatkan Selangor Darul Ehsan

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Medan Info Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]