Posts tagged ‘Sg Besar’

Hadi Jadi Hero; PM Najib?

Muktamar Pas kali ini akan lambung Hadi sebagai HERO BESAR parti tersebut. Memang tak syak lagi, Hadi akan diangkat sebagai Presiden paling berani, cekal, tangkas, hebat dan bersungguh dalam melaksanakan Hudud – melalui pembentangan Akta 355 secara persendirian di Parlimen.

Pas akan lambung Hadi tak cukup tanah. Hebat. Senyap tetapi berkesan. Tegas dalam tindakan. Strategis. Mendahului masa.

Katanya, beberapa negeri sudah memberikan talking points kepada pembahas. Semuanya puji-puji dan lambung-lambung.

Kita kena akui, secara taktikal Haji Hadi memang mendapat laba dan habuan politik yang mewah. Pembentangan Akta secara persendirian itu melambangkan betapa Hadi seorang negotiator yang luar biasa. Sampai PM pun perlu tunduk kepada sebuah parti yang tak mempunyai banyak mana wakil di Dewan Rakyat.

Soalnya, Najib dan UMNO apa pula untungnya?

Pas akan sokong Najib dan UMNO? Walaupun ada usaha, tapi nampak macam tak mudah. Pas akan beri laluan mudah kepada UMNO?

Apakah Sg Besar dan Kuala Kangsar ini sebagai ‘trade in’ kepada perjanjian luar biasa Hadi-Najib?

Kita harap PM Najib pun ada untung.

Bila desas desus penubuhan Borneo Block (47 Ahli Parlimen Sabah dan Sarawak) yang akan tolak pembentangan ini, di mana hero nya Najib nanti?

Tidakkah ini menampakkan PM sudah lose control of the political scenario?

Bila komponen BN pakat nak tolak secara bersama, kat mana harga diri seorang Pengerusi BN? Ok ajer?

Inilah masalahnya bila kita tidak strategik dalam tindakan. Selalu tertinggal kapal dan jadi defensif dengan masalah.

Kena faham juga, Pas secara tanpa sedar dah menunjukkan betapa FRAGILE nya kedudukan seorang PM. Bila tak ada nasihat yang betul, huru-hara jadinya.

Ini bukan lagi negara maslahah, ini sudah jadi negara masalah.

Mei 31, 2016 at 12:16 pm Tinggalkan komen

Tengok Kabel Politik Siapa Lebih Kuat

Baik Sg Besar ataupun Kuala Kangsar, detik semakin hampir untuk menentukan siapa yang bakal menjadi calon BN dalam PRK kali ini. Macam-macam cerita. Macam-macam orang yang kata mereka lebih winnable dan punya ramai penyokong. Yang listkan nama saudara-mara pengundi pun ada.

Yang sudah jumpa kiyai dan pawang pun ada. Pasang pendinding. ‘Kau ni, tok tengok ada peluang. Tapi kena tambah seri kepada muka. Kena letak pemanis’.

Katanya ada angin kuat, Pengarah SERANTA-FELDA Jabatan Perdana Menteri pun menyua muka kepada pemimpin parti. Walaupun bukan asal Sungai Besar, tapi kara masih kuat dengan grass roots. Buat kerja sejak 15 tahun lepas.

Cikgu biasa pun diangkat namanya.

Usahawan pun diangkat namanya.

Masing-masing dengan kabel masing-masing. Ramai yang beri komen, PRK ini musim menentukan lobi siapa yang lebih kuat. Lobi Hisham atau lobi Zahid? Atau lobi penasihat-penasihat lain yang ada.

Kuala Kangsar pun begitu. Katanya jangan tertutup sangat minda dengan calon anak tempatan. Mesti buka minda dan hati.

Blog ini sokong penuh kalau Azwan Bro hendak diketengahkan sebagai calon. Anak muda. Pemikiran profesional. Berkemampuan segala segi. Ada network yang utuh di peringkat negeri dan nasional.

Kalau nak calon luar, katanya ada Pegawai Khas Menteri yang juga pasang badan. Mahu juga disenarai pendek. Kalaupun tak dicalon, tapi nama menjadi sebutan, pun cukup.

Siapa calon, kena tahu siapa kabel di belakangnya. Mesti ada kabel.

Kita ucap selamat menjadi calon dan bakal calon. Semoga sukses.

Siapapun calon, jangan sampai pukul 11.30 pagi dah tahu kalah sudahlah. Penat bertanding ajer.

Mei 27, 2016 at 9:44 am 1 komen


Ogos 2022
I S R K J S A
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Capaian Umum

  • 75,347,813 Capaian

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 146 other followers

Arkib

RSS Berita Terkini – Sodomi II

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Aidc Club

  • Anwar Tunjuk Garang Depan Duta Asing
    Kenapa Anwar garang? Sebab dia nak tunjuk kepada kedutaan asing..terutamanya Australia (base Amerika di Asia) yang dia masih hebat berpidato..masih ramai yang terpengaruh dengan retorik2nya.. Kenapa anwar tunjuk hebat ‘retorik’? Sebab itulah skill yang dia ada..retorik semata2..janji sana…janji sini..sekarang janji Dayak baru pula…semuanya tabur janji saja.. […]

RSS Ali Zul

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mohd Saiful Bukhari

  • TRUMP, "THE MOVEMENT", dan Kerajaan Malaysia pada 2050
    President Donald J. Trump. 45th President of The United StatesSempat menonton dan membaca teks ucapan,  Presiden Donald J. Trump sebentar tadi. Ia satu ucapan yang sangat berani dan hebat!Beliau dengan bangga meraikan kejayaan "Movement" beliau dalam menumbangkan Institusi Politik Amerika yang beliau gelar "The Establishment", iaitu kelom […]

RSS Nasionalis 1946

  • Ucapan Presiden UMNO di PAU 2009
    Seawalnya saya ingin berkongsi Firman Allah SWT, dalam surah As-Saff ayat yang ke-4‘Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berjuang di jalanNya, dalam barisan yang teratur seakan-akan mereka seperti satu ‘bun-ya-nun-marsus’ yakni bangunan yang tersusun kukuh’.Kemudiannya pesan daripada Saidina Ali bahawasanya :‘Sesuatu yang benar dan hak namun tidak te […]

RSS The Unspinners

  • Adakah Destini Berhad Menjadi Ali Baba Untuk China Kuasai KTMB?
    Kesatuan Perkerja Keretapi Tanah Melayu Berhad (RUM) telah membuat lapuran kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) supaya menyiasat usahasama antara Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) dan Destini Berhad.Baca di sini :https://ismaweb.net/2021/03/03/kesatuan-mahu-sprm-siasat-kelulusan-usaha-sama-antara-destini-ktmb/Ianya adalah ekoran dari pengum […]

RSS Malaysian United

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Politik Malaysia

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Politik MAS

  • SMS Fitnah Dan Hasutan
    1. Maklumat risikan, PR akan menang 126 kerusi, BN cuba tipu dgn undi warga asing.Tahankan pusat undi utk pastikan rakyat menang. UNDI PERUBAHAN. ABU!    Sender: +447797990997 (UK, JERSEY TELECOM)    Message centre: +447797706027     Sent: 4-May-2013  Time: 02:16:32 pm2. Berita baik 50%-70% Tentera/Polis telah undi PR. Jangan gentar. Undi perubahan. Mereka b […]

RSS Anwar Aidc

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Perak Today

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Lydia USM

  • Kecoh..? Datuk Ismail Kijo Dapat Surat Akuan Bersumpah Sebagai Hadiah Perkahwinan...?
    Terlebih dahulu nak wish la Selamat Pengantin Baru buat Ketua Umno Bahagian Ampang, Datuk Ismail Kijo.....Cayalah Datuk, bini baru muda giler tuu. Memang muda, baru 25 tahun!Tapi yang tak bestnyer, ada pulak sorang ahli cawangan Umno yang mengaku dirinya dari Cawangan Taman Tasik Tambahan buat Akaun Bersumpah.... Dia kata sebagai Ketua Bahagian Umno, Datuk I […]

RSS Laman Izzs

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Parpu Kari

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Musram Rakuman

  • TAN SRI MUHIYIDDIN BERI CONTOH MENGURUS NEGARA
    MELIHAT kebolehan seseorang memimpin apabila mampu mengurus dan menangani suatu keadaan yang amat serius dan kritikal dengan amat baik dan sukses. Tan Sri Muhiyiddin Yassin dilantik ke Jawatan Perdana Menteri, dalam keadaan luarbiasa, selepas sebulan Pandemik Covid-19. Sebelum mengambil alih jawatan, bayangkan Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri dan Me […]

RSS Malaysian Hotest Blog

  • Things to Know When Entering Adulthood
    There are a lot of things that we were not taught as kids. A lot of these information are things that not only did our parents not teach us but most of these are not taught in schools either. These things that are about to be mentioned are not just any kind of abstract wisdom […] The post Things to Know When Entering Adulthood first appeared on mybloghub.my. […]

RSS Kita Gempur

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Negara Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Siput Uda

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Apa yang Tersurat

  • TAN SRI MUHIYIDDIN BERI CONTOH MENGURUS NEGARA
    MELIHAT kebolehan seseorang memimpin apabila mampu mengurus dan menangani suatu keadaan yang amat serius dan kritikal dengan amat baik dan sukses. Tan Sri Muhiyiddin Yassin dilantik ke Jawatan Perdana Menteri, dalam keadaan luarbiasa, selepas sebulan Pandemik Covid-19. Sebelum mengambil alih jawatan, bayangkan Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri dan Me […]

RSS Hikayat Seorang Aku

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS My Blog Hub

  • Things to Know When Entering Adulthood
    There are a lot of things that we were not taught as kids. A lot of these information are things that not only did our parents not teach us but most of these are not taught in schools either. These things that are about to be mentioned are not just any kind of abstract wisdom […] The post Things to Know When Entering Adulthood first appeared on mybloghub.my. […]

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Reformasin

  • SPENDA INI MEMBUNUHKU!! - MUSTAFA ALI
    Seorang lelaki miskin akan berkahwin dengan gadis pujaan hatinya, namun dia teringin sekali memiliki spender baru. Kerana ketiadaan wang yg habis dibelanjakan unt hantaran, ibunya dengan sepenuh kasih sayang menjahit sehelai spender dari guni beras.Sebagai pengantin baru, malam pertama yang ditunggu-tunggu akhirnya tiba. Walau agak segan, dengan rasa agak ya […]

RSS Ahmad Zaki

  • Matahari & Bulan sebenarnya mengelilingi Bumi
    Oleh : Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-Utsaimin Dalil-dalil syariat secara lahir mengatakan bahwa matahari mengelilingi bumi, sehingga perputarannya itu menyebabkan terjadinya pergantian siang dan malam di muka bumi. Kita tidak bisa membantah makna lahir dari dalil-dalil tersebut kecuali dengan dalil yang lebih kuat, yang memungkinkan kita, menakwilkannya deng […]

RSS Selamatkan Selangor Darul Ehsan

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Medan Info Kita

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS Mulut Melayu Realiti

  • Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zina
    Cari jalan keluar mengatasi isu anak luar nikah -- Usah zalimi anak zinaBANYAK respons diterima mengenai isu `Anak zina boleh bin kepada bapa' yang menjadi tajuk fokus majalah Al Islam yang sedang berada di pasaran.Beberapa orang memberitahu penulis melalui e-mel, surat dan telefon serta orang tengah bahawa mereka membantah penulis menyiarkan fatwa Dr. […]

RSS Jejak Habib

  • Terdapat ralat. Suapan ini mungkin tidak dapat dihubungi. Sila cuba lagi.

RSS DUN Semarang

  • Lembu dan BABI Saravanan atau Penyamaran..
    Ini kisah terbitan Feb 2010...agar melayu tidak pernah akan lupa...kisah lembu..Semuga menjadi renungan anak BangsaKU....Melayu dan Islam..DIMANA sahaja, dibumi Tanah Melayu ini, orang Melayu akan setiap detik akan menerima penghinaan, thomahan dan dipandang jijik. BETUL?. Mereka hanya berpura suka, sokong, manis muka jika segala keUNTUNGAN berpihak kepada m […]

Paling Popular

  • Tiada